Auto
28/11/2023 Václav Menšík

Autotest vozu Hyundai Kona Electric. Větší, dospělejší a sebevědomější než jeho předchůdce

Foto: Radim Kolibik/Magazín PATRIOT

Hyundai Kona Electric byla před třemi lety prvním elektromobilem, který jsem testoval. A dostala mě svou agilitou, výkonem a sebevědomým zrychlením. Od té doby jsme urazili dlouhou cestu. My i nošovičtí, kteří nedávno ve velkém stylu představili úplně novou generaci elektrické Kony.

Už sama prezentace za přítomnosti špiček politiky i byznysu nejen z našeho kraje dávala jasně vědět, jak moc je tohle auto pro nošovickou továrnu důležité.

Poté se více než dvě stě novinářů z dvaadvaceti zemí sjelo do Nošovic, aby Konu poprvé vyzkoušeli na silnicích a silničkách našeho kraje. Prestižní magazíny jako ten náš se ovšem o své zážitky nedělí a zakládají si na exkluzivitě svého mimořádně kvalitního obsahu. Což Bára Hermanová i Honza Rodek z PR oddělení v HMMC naprosto přesně chápou, takže jsme ty kluky a holky nechali vyblbnout a jakmile odjeli zpátky do svých redakcí, byla elektrická Kona jen a jen naše.

Při předání vozu musím bohužel odmítnou Honzovo pozvání na korejský oběd, ale bleskově se dohodneme, že až Konu přijedu vrátit, na ten oběd si čas uděláme. Tak to abych nikde neškrábnul ta příplatková kola, jinak kimchi nebude!

Přebírám auto u firemní nabíječky. I v bílé barvě potvrzuje dojmy z premiéry. Je větší, dospělejší a sebevědomější než předchůdce.

U minulé generace jsem chválil nástup výkonu a agilitu. A budu chválit i tady. Naopak jsem před lety nebyl úplně spokojen s hlukem v kabině a prostorem na zadních sedadlech.

Oboje se změnilo k lepšímu! Přední sedačka je na první usednutí výborná a tenhle pocit mi vydrží po celou dobu testu. Kultivovanost chodu elektromobilu už beru jako samozřejmost, chleba se láme až na dálnici, kde se ukáže, jak je na tom interiér vozu s hladinou hluku.

Z Nošovic do Frýdku – Místku to ještě jen tak lechtám, ale z Frýdku na Ostravu to pořádně rozpálím. S úsměvem od ucha k uchu zrychluju až nad legální hranici. Ticho na palubě najednou rozřízne otravné pípání. Že by mi tu nošovičtí nainstalovali antiradar?! Houby, houby, zlatá rybko. Dálnice je prázdná, nikde nic podezřelého nevidím, ale pípání neustává. Pak mi to dojde. Žádný antiradar, ale asistent rychlosti, který mě důrazně upozornil, že tady se jezdí sto třicet. Ve stopadesátce samozřejmě nemám prostor na to, abych hledal, jak jej vypnout, takže rezignuju, nastavím tempomat přesně na sto třicet a užívám si klidu na palubě.

Ovšem nesmím si užívat moc, protože pak auto vyhodnotí, že lelkuju a zase zuřivě pípá. Ještě, že neřídím po nějaké dlouhé poradě, to by spustil i systém rozeznání únavy řidiče a poslal mě na kafe. Budu tomu říkat manželka 2.0.

Na druhou stranu, pro dobré espreso neexistuje špatná chvíle, tak tuhle asistentku bych vzal na milost.

Všechny asistenty lze samozřejmě vypnout, já jsem si k tomu nastavil tlačítko přímo na volantu a jedním stiskem tak vyvolám na obrovské obrazovce menu, kde si to pošéfuju podle svého gusta.

Konu máme v nejvyšší výbavě s paketem Premium navíc. Nebudu přece jezdit nějakou sockou! Krom kompletního balíku asistentů se tak nechám hýčkat vyhříváním i větráním sedaček, head up displejem, aparaturou Bose, střešním oknem a samozřejmě aplikací Bluelink, která mi umožní se s autem spojit přes smartpohne. Pak můžu auto zamykat, předehřát nebo vychladit, zapnout si vyhřívání volantu třeba když se auto připojí k nabíječce a samozřejmě vidím, jak je na tom akumulátor a můžu si v aplikaci plánovat dobíjení auta podle tarifu i podle kondice akumulátoru. Šikovné a chytré.

Skvělé je bezklíčové odemykání i startování a ač se to zdá jako samozřejmost, musím pochválit perfektně fungující bezdrátové dobíjení telefonu, který nerozhází ani když téhle malé elektrárně zatopíš pod kotlem. Tady se konkurence může učit!

Život s Konou byl moc fajn. Ve městě a okolí byla ve svém živlu. Spotřeba klesala pod 15 kWh a to jsem si užíval každý výjezd z křižovatky. Na dálnici spotřeba stoupne nad dvacítku, ale když nechceš být králem levého pruhu, nezruinuje tě to.

Když na to přijde, Kona se umí přeměnit v baterku na kolech a díky funkci V2L k ní lze připojit spotřebiče nebo třeba poskytnout trochu šťávy jinému elektromobilu. Prý v pohodě utáhne i chlaďák na pivko. To si přímo říká o nějakou tu sousedskou spolupráci s pivovarem Radegast, abychom to mohli třeba u Žermanické přehrady důkladně prověřit. Vzkaz do obou nošovických továren: Červen 2024 se jeví jako vhodný měsíc, protože little party never killed nobody! Už teď se do podhůří Beskyd těšíme!


Technické údaje - Hyundai Kona Electric Power Style Premium

Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon: 160 kW
Nejvyšší točivý moment: 255 Nm
Kapacita baterie: 65,4 kWh
Maximální rychlost: 172 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,1 s
Zavazadelník: 466 l
Pohotovostní hmotnost: 1 773 kg

Vnější rozměry
Délka: 4 355 mm
Šířka: 1 825 mm
Výška: 1 580 mm
Rozvor: 2 660 mm

Cena testovaného vozu: 1 309 990 Kč včetně DPH

Foto: Radim Kolibik/Magazín PATRIOT
Sdílejte článek