Auto
10/11/2023 Václav Menšík

Autotest vozu Nissan X-Trail ePOWER. Zahoďte předsudky a dejte Japoncům šanci!

Foto: Radim Kolibik/Magazín PATRIOT

Původně jsem do AF Centra šel logicky pro Alfu, ale vysněný testovací sedan mi prodali přímo před nosem, a navíc jsou čerstvě autorizovaným prodejcem značky Nissan. Takže když mi ve Vítkovicích nabídli k testu elektromobil, který se nedobíjí ze sítě, ale vlastním benzínovým motorem, nemohl jsem odmítnout, i když je to vlastně z úplně opačné strany automobilového vesmíru.

Ještě nedávno jste tu četli mé laciné vtipy o elektrocentrálách, které si elektromobil táhne za sebou na vozíku, aby si zajistil pořádný dojezd, a teď se můj pubertální pokus o humor stal realitou. Jsem prostě vizionář! Úplně jako ti japonští inženýři. Očividně jsem ten svůj titul inženýra přes vzdušné zámky nezískal nadarmo!

Jo, skepse bylo na začátku docela dost. Ale mnohem silnější byla zvědavost. Třímotorový hybrid, jehož tříválcový spalovací motor je tu jen a jen proto, aby dobíjel baterii a nikdy nepřenáší sílu na kola, to můžou vymyslet jen Japonci, kteří se prostě nikdy nebáli hledat vlastní cesty.

Jak trefně poznamenal Jan Vinický, šéf AF Centra, tenhle Nissan je vlastně prostředek k pozvolnému a méně bolestivému přechodu z klasického ropáka na čisté elektro. Konzervativní řidič má pořád pod kapotou ten svůj milovaný spalovací motor, ale zároveň si užívá kladných vlastností elektromobilu. Tak já si jdu užívat taky!

Seřídím si sedačku, nastavím zrcátka a volant. Jde to rychle a hned jsem spokojeně usazen. Doby, kdy z kazeťáku hrála Sandra a japonská auta byla pro Hobity, jsou dávno pryč. Přes Apple CarPlay streamuju ostraváky Nedivoč a řídím plnotučné SUV pro plnotučné Evropany.

Vyjíždím do vítkovických uliček a první metry fakt jedu jen na elektřinu, nástup výkonu a točivého momentu je okamžitý a rázem jsem králem křižovatek. Po chvíli si všímám, že mi někde na pozadí tiše ševelí spalovací motor. Na displeji můžu hezky názorně vidět, jestli motor zrovna jede a dobíjí baterii nebo ne. Bez toho barevného displeje bych ve městě chod spalováku vůbec nezaznamenal. Suverénní dynamika jako u čistého elektromobilu je tu ovšem pořád a je úplně jedno, jestli benzínový motor zrovna spaluje kapalné přesličky a plavuně a dinosaury i s chlupama nebo elektromotory čerpají sílu jen z baterie. Dobře to v tom Nissanu dělají!

Během jízdy samozřejmě rekuperuju a až se v tom přechodu k elektromobilitě aklimatizuju, můžu aktivovat funkci e-pedal. To pak auto ovládám jen plynovým pedálem. A samozřejmě volantem, který perfektně padne do ruky, jak by napsali kolegové z nejprofláknutějšího motoristického časopisu. Při ubrání plynu auto výrazně zpomalí a poctivě posílá energii získanou brzděním do baterie. Brzdový pedál potřebuju až ve chvíli, kdy chci zastavit úplně. Pak se aktivuje autohold a můžu se zase soustředit jen na pravý pedál.

Nissan má zadní posuvnou lavici a velmi prostorný kufr, který má chytře vymyšlenou podlahu, jejíž části mohou posloužit jako přepážky, aby se náklad nerozutekl do všech stran. Když se k tomu přidá vyšší světlá výška a vyvýšená pozice za volantem spolu s úsporným městským provozem, pochopím, že X-Trail je takřka ideální mamataxi. Navíc vypadá mohutně a robustně a v bílé perleti zároveň i dost elegantně. Rozhodně neudělá ostudu ani tatínkům.

K tomu doplníme parkovací senzory, automatické parkování a systém kamer, který skládá perfektní obraz o dění okolo vozu, dostatek USB portů i panoramatickou střechu a z Nissanu se stane nejoblíbenější prostředek k dopravě potomků za jejich každodenními povinnostmi na trase domov, škola, práce, škola, kroužky, domov. Kdo v rámci komunity takhle vozí půlku satelitního městečka, může si připlatit za další dvě sedačky do třetí řady.

Jako bonus jsou tu integrovaná stínítka pro skla zadních dveří, aby dědicům nesvítilo sluníčko na obrazovky tabletů. Fakt budou to auto milovat i při delších cestách. Stejně jako dospělí členové posádky. Přední sedadla jsou bohatě dimenzovaná, široce seřiditelná a mezi nimi je středový panel široký tak akorát, aby působil honosně a zároveň zbytečně neomezoval místo pro pasažéry.

Ergonomie ovládacích prvků je naprosto v pořádku. Hardwarová tlačítka v „eletromobilu“, to se jen tak nevidí! Krása nesmírná! Celý interiér je zpracován tak, že by se za něj nemuseli stydět u nejedné prémiové značky.

Jak jsem psal na začátku, v městském a příměstském provozu se tohle auto cítí jako ryba ve vodě. Spalovací motor pracuje téměř neslyšitelně, v kabině je úžasný klid, jízda na elektřinu je plynulá a zároveň jsou výjezdy z křižovatek dynamické. Když chci.

Na závodění to úplně není. Maximálně tak od semaforu k semaforu, tam elektromotory nedají konvenčním autům šanci. V prudkých zatáčkách za městem se už projeví vyšší hmotnost auta. Není to nic dramatického, ale ještě před zásahem stabilizace mi dá Japonec velmi distingovaně najevo, že pro tohle nebyl zrozen a že se mu to tak úplně nelíbí. A tak zvolním, přepnu se zpátky do rodinného módu, ve kterém zůstanu i na dálnici.

I tady si užívám suverénní dynamiky elektromobilu. Teprve ve chvíli, kdy se dostanu do hrubě nelegálních rychlostí, začnu více slyšet motor a přistihnu se, že bych ještě nějakého toho koně navíc užil. Ale nalijme si čistého vína, kolikrát ročně se na tu legendární neomezenou německou dálnici běžný člověk dostane?

V běžném rodinném provozu klesá spotřeba až k šesti litrům benzínu, jež se mění v elektrickou energii. Při nelegálních dálničních přeletech se na počítači objeví osmička. A to není na až sedmimístné SUV s pohonem všech kol vůbec špatné!

Zahoďte předsudky a dejte Japoncům šanci! Třeba to bude zrovna vaše cesta, jak během pár let dojít k elektromobilitě.


TECHNICKÉ ÚDAJE

X-Trail ePOWER 4WD TEKNA

POHON: soustava benzínového tříválce a dvou elektromotorů

Nejvyšší výkon soustavy: 157 kW

Nejvyšší točivý moment: 525 Nm

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7 s

Nejvyšší rychlost: 180 km/h

Spotřeba paliva: 6,3 – 6,6 l

Rozměry a hmotnosti

Rozvor: 2 705 mm

Délka: 4 680 mm

Šířka: 1 840 mm

Výška: 1 725 mm

Objem zavazadlového prostoru: 575 l

Pohotovostní hmotnost: 1 833 kg

Cena testovaného vozu: 1 028 941 Kč bez DPH

Foto: Radim Kolibik/Magazín PATRIOT
Sdílejte článek