Auto
30/10/2023 Radim Kolibik

Když se zamiluješ a nemůžeš jinak. Jak se žije s Teslou?

Foto: Radim Kolibik/Magazín PATRIOT

Nakonec vám řeknu, jak Tesla jezdí, ale nejdříve si musíte přečíst, jak jsem došel k rozhodnutí si ji pořídit. Byla to jízda! Ostatně jako celý můj život.

Kdo mě zná, ten ví, že žiju rychle. A v podstatě v autě. Devětadvacet let dělám nábytek, montuju v Čechách, ale i v Polsku a Německu. A do toho intenzivně fotím. Nejen auta, která testujeme už téměř čtyři roky, ale také koncerty i reportáže z cest. Ročně to dá pěkných šedesát až sedmdesát tisíc kilometrů za volantem. Jo, často v autě spím. Naštěstí teda ne za jízdy!

Hodně jsem létal po světě, teprve Covid to přibrzdil, cestování jsem se ovšem nevzdal a vyrobil si spací vestavbu do svého SUV a projel půl Evropy. Já prostě nedokážu zůstat chvíli v klidu. Na druhou stranu, auto se pro mě stalo symbolem domova. A tu dvoumetrovou matraci už doma, teda v autě, prostě potřebuju.

Před třemi lety jsem fotil a testoval svůj první elektromobil. Hyundai Kona. Dodnes si pamatuju ten první rozjezd. Síla! Jak Rockyho úder. Začal jsem tušit, že další moje auto by mohlo být elektrické. Ovšem chtělo to čas. Sice jdu do všeho po hlavě, ale na auta já jsem pedant. A taky jsem docela narostl a naskládat se za volant a strávit za ním tisíce kilometrů pro mě není zas tak snadné.

Během dvou let jsme v magazínu fotili a testovali dvanáct elektroaut. Všechny byly úžasné, už už to vypadalo, že si některé z nich nechám, ale v žádném se nakonec nedalo plnohodnotně spát, často jsem nedokázal najít dokonalé pohodlí za volantem, a tak jsem musel zpátky na začátek. Moje další auto musí být velké. A ideálně na elektřinu.

Mám to! Rivian! Je velký, silný, a tak ošklivý, až je krásný. Úplně jako já. Prostě láska na první pohled. Byli bychom jako dvojčata. Bohužel je zatím dostupný jen za mořem a nevypadá to, že by se to mělo brzy měnit.

Do Evropy se ovšem dováží Dodge Durango 5.7 HEMI. Taky velké a krásně ošklivé auto. Až si přestanete nad tímhle mým mentálním veletočem klepat na čelo, čtěte dál. Jasně, v žádném případě to auto není na elektřinu. Je ovšem na LPG a je OB-ROV-SKÉ. Konečně auto, které si neoblékám, ale elegantně do něj nastoupím. Nocování v něm bylo pohodlné, a i pár cheerleaders by se ještě vešlo. Pak ale přišel ranní start. Mlhu, co by se dala krájet, rozřízl ryk dvojitých koncovek výfuku osmiválce a Křemílek s Vochomůrkou museli zákonitě dostat infarkt. Nebo minimálně škytavku. Ne, s tímhle uřvaným monstrem prostě nemůžu přespávat na divoko.

Nakonec to rozčísl Elon, když počátkem roku snížil ceny Tesly. A pak ještě jednou. Celkem skoro o půl mega! A začalo to být velmi zajímavé! Já se sice nescvrknul, pořád potřebuju velké auto a Tesla byla trochu na hraně, ale musel jsem jí dát šanci.

Přemluvil jsem dva podobně rostlé kamarády, na čtyři dny jsme si zamluvili Teslu v půjčovně, pořádně jsme elektromobil zatížili a vydali se na rychlou cestu k moři.

Chtěl jsem vědět, co se bude dít na dlouhé trase. Kdy nám dojde šťáva, jestli budeme vypínat klimatizaci anebo se schovávat ve vzduchovém pytli za kamiony. A nedělo se vůbec nic. Normálně jsme dojeli do cíle. I zpět. Tesla má dokonale propracovaný systém nabíječek a plánování zastávek. Hned tě dostane. Neřešíš žádné chipy a přihlašovací údaje a kdo ví co. Vždycky víš, jestli je volný stojan, ke kterému tě navigace vede, auto si předem nahřeje baterii a ty u stojanu hned nabíjíš plnou palbou.

Celkem jsme za čtyři dny najeli 2 460 km. Absolvovali tři krátká nabíjení cestou tam. První nabíjení bylo hned v Brně. Sotva jsme stihli kafe a už jsme mohli zase jet. Pak jsme nabíjeli za Vídní. A to byl zážitek! Když se naše Tesla napojila na nabíječku, otevřela se nám „čekárna“. Takový luxusní obývák s terasou s výhledem, plnou lednicí, kávovarem a grilem. Tam jsme poprvé pořádně cítili, kam elektromobilita v podání Tesly směřuje.

Přes noc jsme nabili na italském hotelu. Úplná pohoda. A byl jsem v tom. Teď už hledám hotely jen podle možnosti nabíjení elektroauta. Třeba ten náš italský měl čtyři originální Tesla nabíječky. Do rána jsme nabili na 100 % a stálo nás to 10 euro. Tedy nějakých 450 km za 240 korun. Luxus!

Cesta zpátky probíhala podobně. Střídali jsme se za volantem. Jeden rozvážný postarší šéfredaktor prestižního magazínu a dva střelci, kteří si libují, když můžou jít na limit. Čehokoliv. A nikdo nedostal Teslu do úzkých. Do těch nás dostali až rakouští policajti, kteří nám pár dnů po návratu poslali několik líbezných pozdravů. Co jsme ušetřili na palivu, to padlo na pokuty.

Ale vyplatilo se! Tyhle čtyři dny mi pomohly rozptýlit mé obavy z délky nabíjení a dojezdu i prostoru a pohodli v autě.

Přesně čtyřiadvacátého dubna v jedenáct večer jsem si sedl k počítači. Nemohl jsem usnout, zrovna jsem si balil vše potřebné na fototrip s Janáčkovou filharmonií do Japonska. Už nebylo na co čekat. Vybral jsem si model Y a jeden ze tří stupňů výbav. Zvolil černou barvu a přidal tažné zařízení. Vozík snad nikdy tahat nebudu, ale jízdní kolo vozím často a rád. Šlo to ráz na ráz. Během deseti minut jsem měl objednáno. Zaplatil jsem zálohu 6000 korun a začal se těšit.

Hned jsem v mobilu spustil Tesla aplikaci, ve které se objevila má objednávka s termínem dodání květen až červen letošního roku. A v Berlíně očividně začali makat.

Nelhali! Po sedmi týdnech mi volali z pražského zastoupení Tesly, poslali fakturu, hned jsem ji doplatil, zařídil pojistku a na den přesně po osmi týdnech jsem si v Praze vyzvedl své nové elektrické auto. Mimochodem, ten den jsem byl jedním z jedenácti šťastných.

Když píšu článek, je začátek srpna a my máme s Teslou najeto 7000 km, a to na mě ještě skoro dva týdny čekala na letišti ve Wroclawi, protože já fotil islandské sopky. To už je slušná porce pro recenzi. Škoda jen, že ta recenze nebude vůbec kontroverzní, to auto mě totiž pořád baví!

Jako všechny mě zpočátku uchvátil brutální výkon a zrychlení. Čtyřkolka má dokonalou trakci, každý rozjezd je fakt zážitek, ale po pár dnech se uklidníš a zůstane ti ta jistota toho, že když potřebuješ, máš pod pravou nohou obrovský výkon, který ti pomůže z některých ošemetných situací prostě ujet. A taky nechceš spolujezdcům lámat vazy a mít poblinkané auto, takže se nakonec uklidníš.

Baví mě mít na firmě na zdi vlastní „benzínečku“. Nábytek vyrábím v ostravském areálu bývalé Tesly Rožnov n.p., tak je to trochu symbolické. Kruh se uzavřel. Dneska už vím, že když nabíjím u sebe, tak mě kilometr dálniční jízdy vychází zhruba na osmdesát haléřů. Jízda po městě asi na padesát haléřů. A nemusím na benzince čekat, až si fronta přede mnou koupí párky nebo podá sportku.

Když zastavím na Superchargeru, tak mě dálniční jízda vychází na korunu padesát na kilometr. Město pak asi na korunu. S dé pé há! Od našeho prvního výletu půjčenou Teslou klesly ceny na superchargerech minimálně o 35 %. Rychlým pohledem na totem benzinky ověřím, že pro fosilní paliva to tak úplně neplatí.

Do toho vůbec nepočítám nabíjení zdarma, které jsem už párkrát zažil v hotelu nebo i u restaurace. To je vždycky milý bonus, který dokážu ocenit pořádným spropitným pro obsluhu.

Ze střední školy si pamatuju v podstatě už jen trojčlenku, ale to mi stačí, abych si propočítal, že jen na naftě a výměnách oleje a filtrů, které ten můj britský mastodont chtěl co deset tisíc kilometrů, ušetřím ročně skoro čtvrt milionu. A za to už je dost letenek do celého světa!

Uvědomil jsem si, že poprvé po dvou milionech kilometrů za volantem mě čas v autě zase začal bavit. Já nejezdím, ale vlastně se teleportuju. Fantastické ticho a klid v kabině dělají s řidičem neuvěřitelné věci. Dokonale si vychutnám hudbu nebo podcasty a z auta vystupuju mnohem méně rozbitý.

Když jsem vše proměřil, zjistil jsem, že Model Y je za předními sedadly o 20 centimetrů delší než to mé původní obrovské SUV. Navíc mám dva kufry. Jeden pod přední kapotou a druhý klasicky vzadu. Mám tak dost místa na celou fotovýbavu i drony a nabíječky a mohu věci pěkně organizovat, aby v kufru nelítaly jak nudle v bandasce.

Unikátní kempovací mód Tesly je láska! Poprvé jsem jej vyzkoušel po focení posledního koncertu Vašo Patejdla při akci Hudba na vinicích Vinařství Sonnberk. Tam jsem zjistil, že ráno můžu nechat matraci rozloženou a nemusím nic balit. Sednu a jedu a za mnou zůstává celá dvoumetrová postel, aniž by mě omezovala v poloze sedačky řidiče. Tesla v kempovacím módu tiše klimatizuje kabinu, větrá a kdybych chtěl, můžu třeba sledovat Netflix přímo na obrazovce auta. Já ale raději koukám skrz panoramatickou střechu na hvězdy. Vnitřní alarm se deaktivuje a vnější zůstává aktivní. Jsi v bezpečí a pohodlí auta, nikoho nerušíš hlukem ani zplodinami a z baterie za noc ubydou lehce úsměvné 4 kWh. Skvělá věc!

Baví mě sdílet zkušenosti s Teslou s lidmi, kteří mají otevřenou hlavu. Není však vše zalité sluncem. Tesla má i stinné stránky. Třeba debaty s nepřesvědčitelnými fosilními dinosaury. Často se se mnou dávají do řeči úplně náhodní lidé a chtějí mi vysvětlovat, jakou jsem udělal chybu a jak mám pitomé a nepraktické auto. Kupodivu ani má rozložitá postava je od toho neodradí. Ale zvykám si. Když vystoupím z ticha svého auta, jsem úplně v zenu a už se ani nerozčiluju.

Úplně nejhorší jsou dny, kdy musím přesednout do pracovní naftové dodávky. Těžké to je.

Když to vezmu do detailu, musím uznat, že mi v mojí Tesle trochu chybí vzduchový podvozek. Tesla Y drží jak přibitá a kopíruje terén, ale na zvlněné dálnici kolem Ostravy je fakt lepší dodržovat rychlostní limity, protože když dostane ránu, umí občas trochu zajančit.

Hned v druhém týdnu jsem chytil kámen do čelního skla, to asi proto, že jste mi to auto nepřáli! Jo, lehce jsem se opotil, protože hospodské historky o nedostupnosti servisu pro Tesly jsem si pamatoval a představa, že budu dlouhé týdny čekání na nové čelní sklo trávit zpátky za volantem dodávky, mi nedělala vůbec dobře. Opak byl pravdou. Do dvou dnů jsem měl nové sklo vyměněné na pojišťovnu a nemusel jsem nic řešit.

Taky už mám první prodanou Teslu! Svezl jsem kamaráda a ten ji do čtvrt hodinky objednával taky. A protože to bylo přes mou aplikaci, on dostal slevu deset tisíc korun a já nabíjení zdarma na superchargeru, které mi vystačí asi na 6000 km. Paráda. Život s Teslou je skvělý.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Tesla Model Y, Performance 4x4

Zrychlení 0 – 100 km/h: 3,7 s

Maximální rychlost: 250 km/h

Dojezd /WLTP/: 514 km

Cena testovaného vozu: 1 549 490 Kč včetně DPH

Foto: Radim Kolibik/Magazín PATRIOT
Sdílejte článek