Auto
04/05/2022 Václav Menšík

Vyzkoušeli jsme Lexus NX! Design ostrý jak samurajský meč

Lexus, to není jen auto, to je stav mysli. Omotenashi. Japonská pohostinnost. Bez kompromisů. V nové generaci Lexus NX navíc střižená moderním evropským sex-appealem.

Ještě nedávno mohli majitelé Lexusu někdy čelit narážkám kamarádů, kteří ve svých prémiovkách měli větší displeje, víc válců a desítky polofunkčních hi-tech asistentů. Ovšem teď je tady NX a všechno je jinak. Spoluhráčům z golfu rychle dojdou vtípky, stačí jen nahlédnout dovnitř. Od prvního setkání je jasné, že tohle je auto pro rok 2022!

Vizuálně si jej nespletete. Pořád je to japonský Lexus. Ovšem jeho design je dynamický, ostrý jak břitva samurajského meče, a lehký jako dech gejši. Líbí s mi! Mezi těmi všemi oteklými zubatými bramborami na VIP parkovišti je to vážně balzám pro oči.

Vedoucí prodeje Lexus Ostrava Jakub Krečmer už mě a ty moje rádobyvtipné poznámky zná a když mi předává klíčky od NXka, vidím, že se na ty řeči snad i těší. A nic. Přijdu k autu, lehce vezmu za tu úžasnou kliku a při nastupování se zmůžu jen na suché: „V pořádku!“ Fakt to běžte zkusit. Od prvního otevření dveří si vás tohle auto omotá kolem prstu.

Sedám za volant, Jakub vedle mě, aby mi dal krátkou instruktáž, a já vidím, že jak je to auto výborné zvenčí, tak je skvělé i uvnitř. Interiér je zpracován dokonale. Hnědý odstín kůže mě na první pohled možná neuchvátil, ale po pár dnech mě začal bavit, protože nikdo přesně takový odstín nemá. Velkorysá a odvětrávaná sedačka je elektricky nastavitelná v osmi směrech, samozřejmě s nejlepší rodinnou funkcí – pamětí polohy, kterou ocení všichni, kterým auta občas zabaví ostatní rodinní příslušníci. Tady je to doslova nutnost, protože o tenhle Lexus bude v garáži rvačka!

Jakub popisuje nejzajímavější prvky výbavy, ukazuje asistenční systémy a kamery na obrovském 14“ displeji s rozlišením větším, než má moje televize. Pokud bylo minulé generaci co vytknout, byl to infotainment. Nové NX dostalo do vínku moderní architekturu ovládání a periférií. Nazvali ji Tazuna a vychází z japonského výrazu pro ovládání koně prostřednictvím otěží. Inženýři chtěli, aby měl řidič přímou a intuitivní kontrolu nad vozem, bez zbytečného rozptylování. Povedlo se jim to. Kokpit i celý infotainment fungují skvěle, intuitivně a rychle, takže konečně není nutné studovat tisíc stran návodu, stačí sednout a jet. A ty poctivé otočné ovladače klimatizace, to je paráda. Dobře Lexus!

S panem vedoucím bychom si mohli o autě příjemně povídat celé dopoledne, ale jej už v showroomu čekají zákazníci a mě konečně první kilometry za volantem. Loučíme a já vyrážím. Rozjezd je sametový, přesně tak, jak od Lexusu očekávám. Ve městě je auto jako doma. Řízení je tuhé tak akorát, brzdy se skvěle dávkují a při parkování mi pomáhá systém kamer a čidel včetně mého oblíbeného náhledu na auto shora. Na obřím displeji lze vidět takové podrobností, že by člověk zaparkoval na centimetry, aniž by se musel kolem auta rozhlédnout.

Můj Lexus má i automatické parkování na dálku. To já nerad, jsem z toho vždycky nervózní, ale zkusit jsem to samozřejmě musel. Test je test! Funguje to! Ale znovu to zkoušet nebudu, vážně mi to nedělá dobře, když auto jede a já nejsem uvnitř. Co mám ovšem rád je Asistent bezpečného vystupování. Ve městě s dětmi je to skvělá věc. Pokud se k autu blíží cyklista nebo jiné vozidlo, dveře se prostě neotevřou, i kdyby děti uvnitř mačkaly tu úžasnou kliku tisíckrát.

Díky aplikaci Lexus Link mohu přes mobil nechat auto na dálku také vyhřát nebo vychladit, zkontrolovat jeho polohu i zamknout.

Ve výčtu výbavy jsou také inteligentní parkovací senzory. Ty jsem hned vypustil z hlavy, s Lexusem se jezdí rozvážně a defenzivně a já přece umím defenzivně parkovat! Když to zaflekovalo při trochu prudším manévrování v závějích během pózování v areálu Resortu Sobotín, málem jsme s fotografem Radimem oba hlavami trefili čelní sklo. Od té doby jsme se poctivě poutali i při metrovém popojíždění kvůli úhlu fotky, protože to vážně funguje lépe než roztěkaný řidič. Být tam místo sněhu kus betonu, tohle auto nám zachránilo kůži. Teda nárazník a ego.

Stejně precizně fungují i další z balíku asistentů, usnadňujících jízdu. Lexus je na dálnici mimořádně klidný a stabilní, jízda je opravdový balzám. Se zapnutým adaptivním tempomatem, aktivním udržováním v pruhu a dalšími funkcemi semiautonomní jízdy jsem po pár minutách musel do repráků Mark Levinson pustit něco trochu ostřejšího, jinak bych z toho hýčkání normálně usnul. Bezdrátové Apple Car Play pracuje skvěle, takže ani s výběrem hudby nebyl problém.

Jen ta bezdrátová nabíječka není úplně top. Mobil občas sklouzne a přestane se dobíjet. Naštěstí na to má diodu, která upozorní, že je něco v nepořádku. A jsem si jistý, že v dalším modelovém roce už to v pořádku bude, stačí na nabíječku použít trochu více přilnavý povrch. A to Japonci v duchu neustálého zlepšování Kaizen jistojistě zavedou.

Hybridní pohon funguje tradičně skvěle. Je perfektně odhlučněn, nic po vás nechce, vyspělá technologie nejlépe ví, jak distribuovat svou energii a je o kus silnější než v minulé generaci. Celkem nabízí 244 koní a pohon všech čtyř kol. Bezestupňová převodovka je synonymem plynulé jízdy. Ovšem pozor, zdání klame! NX zrychluje na stovku s přehledem pod osm sekund a sebevědomě zvládá předjíždění na okreskách i „německé“ dálniční tempo.

Během testu se naše spotřeba paliva pohybovala nad šesti litry, ale nepochybuji, že klidnější řidič nebude mít problém dlouhodobě jezdit za méně než šest litrů. A řekněte mi, kdo z vás to má ve svém moderním a prémiovém SUV, které lze navíc momentálně pořídit za velmi zajímavých podmínek. Zastavte se na testovací jízdu do Lexus Ostrava, Jakub Krečmer a jeho kolegové vám udělají nabídku, které neodoláte!

Lexus NX 350h 4x4 E-FOUR LUXURY TOP

Technické údaje

Pohon: spalovací motor + 2 x elektromotor
Objem motoru: 2487 cm3
Maximální výkon systému: 179 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,7 s
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 5,7 – 6,4 l na 100 km

Vnější rozměry

Rozvor: 2690 mm
Délka: 4660 mm
Šířka: 1865 mm
Výška: 1640 mm

Objem zavazadlového prostoru: 554 l

Akční cena testovaného vozu: 1 751 200 Kč včetně DPH

Foto: Radim Kolibík
Sdílejte článek