Byznys
22/11/2016 Admin PATRIOT

Nakladatelství wo-men: Dělat knihy je poslání i radost

Meat Design Ostrava - unikátní akce, která představí designéry, návrháře a výrobce z České republiky, Polska i Slovenska, čeká Ostravu už 24. až 27. listopadu v Dolu Hlubina. Magazín PATRIOT vám ještě před zahájením akce přinese portréty některých zajímavých účastníků.

Na blížícím se veletrhu Meat Design se představí také malé artové nakladatelství wo-men z Prahy, které se orientuje na umělecké knihy s genderovým zaměřením.

Při jeho zrodu stála novinářka, textařka, literární dokumentaristka a muzikantka Barbora Baronová, která se svými kolegy posbírala řadu českých i mezinárodních ocenění, včetně ceny Magnesia litera v kategorii Nakladatelský čin za rok 2016.

„Všechny naše knížky se snažíme vydávat originálně. Jejich příprava trvá vždy několik měsíců až let. Snažíme se, aby byl kvalitní nejen obsah, ale také jejich podoba. Knihám věnujeme skutečně velkou péči, dělat knihy je poslání. A velká radost,“ říká zakladatelka Barbora Baronová, která se umění tvorby knih snaží předávat i ostatním na workshopech, které pořádá.

Na knize a její finální podobě se podílí celý tým lidí. Ke knihám pak ve spolupráci s českými návrháři, designéry a dalšími umělci vznikají malé umělecké kolekce a interaktivní instalace.

Na ostravské přehlídce návštěvníci uvidí téměř všechny knihy, které nakladatelství vydalo.

Chybět bude jen prvotina Slečny, která vyšla v roce 2012 a v současné době je vyprodaná, a nejnovější kniha Černé roky, která bude v době konání Meat Designu v tisku.

K vidění bude například kniha Kde domov můj, vydaná při příležitosti 70. narozenin Jindřicha Štreita, Lágr Barbora, jež představuje vzpomínky a obrazy bývalého vězně komunistického režimu Josefa Černohorského nebo intimní příběhy žen sepsané v knize Intimita.

Nakladatelství Wo-men a jeho tvorbu lze vidět na mnoha akcích. „Prezentovali jsme se již na Designbloku, Světu knihy, Knihexu, Czech Design Weeku a mnoha dalších akcích. Na některých, jako je třeba předvánoční designSupermarket, pak spolupracujeme s pop-up knihkupectvími, která nás na akci zastoupí,“ říká Baronová.

Dodává, že účast vždy záleží na mnoha faktorech, jako jsou čas, finance nebo termín konání. Právě finance mnohdy brání malým značkám se prezentovat.

„Pro Meat Design jsem se rozhodla z osobních důvodů. Pocházím z Českého Těšína, navíc úzce spolupracuji s Ditou Pepe nebo Jindrou Štreitem, takže region je mi nesmírně blízký,“ říká Baronová, která bude v době konání akce také kontrolovat tisk nové knihy.

„Skoro každý den budu přejíždět z Ostravy do Brna, abych kontrolovala, jak se daří naší nové knize Černé roky. Tiskneme poprvé fotografie na plast a v knize pracujeme se stříbrnou pantonkou, tak jsem nesmírně zvědavá na výsledek,“ těší se Baronová na nový přírůstek do sbírky knih jejího nakladatelství.

Více o nakladatelství Wo-men, o jeho oceněních či workshopech si lze přečíst na stránkách www.by-wo-men.com.

Martina Kotulová

Sdílejte článek