Komentáře
26/08/2024 Tomáš Buchwaldek

Networking Tomáše Buchwaldka. Podnikatelský desetiboj

Grafika: Magazín PATRIOT

Cca dvakrát do roka přes program Můžeš podnikat (velmi doporučuji) chodím do škol sdílet své zkušenosti s podnikáním. Tentokráte jsem byl na střední škole v Opavě.

Mám pocit, že paradoxně toto setká­vání se studenty možná dává více mně samotnému, nežli jim. Kromě toho, že svůj příběh vyprávějí dva podnikatelé a tím pádem vždy někoho zajímavého potkám, tak mě povídání s mladšími donutí k vlastní sebereflexi a zastavení. Navíc jejich otázky jsou často bezprostřední a trefné.

Jednu takovou jsem zrovna dostal. Zněla tuším takto – „Co je nejdůležitější se naučit, abych uměl úspěšně podnikat?”

To je otázka, co? Když tak nad tím přemýšlím, tak asi všechno. A ještě záleží na tom, komu prodáváte, co prodáváte, jestli jste na rostoucím trhu, v jaké fázi je zrovna vaše firma apod.

Ze své zkušenosti jsem zatím poznal dva druhy podnikatelů.

Jedni chtějí být odborníky. Odborníky na obor, ve kterém podnikají, a zlepšovat se hlavně ve své odbornosti. Většinou jsou to OSVČ, kteří podnikají na volné noze, nebo mají svou firmu, kde si najdou své místo a kde mohou vynalézat, bádat, objevovat, rozvíjet se v konkrétní činnosti, kterou mají rádi.

Pak jsou tady ti, kteří chtějí budovat, tvořit systém. Nechtějí a nemusí být tím nejlepším odborníkem ve firmě, ale chtějí mít tu nejlepší firmu, produkt, službu.

Sám se řadím určitě do té druhé skupiny.

Netvrdím, že je lepší být v první či druhé skupině, každá má něco do sebe, ale já se zkrátka lépe cítím, když můžu budovat systém, který roste, což může být pro mnohé zase neuchopitelné.

Pohledem člověka z 2. skupiny je pak odpověď na tuto otázku – všechno.

Je potřeba býti takovým podnikatelským desetibojařem, možná dvaceti či „třicetibojařem.“

Stejně jako když Roman Šebrle ovládal všechny disciplíny relativně dobře a nebylo by dobré, kdyby se v tréninku zaměřil třeba jen čistě na běh (to by pak třeba nehodil tak daleko koulí či oštěpem), tak v podnikání musíme zprvu umět dobře prodávat, pak vést lidi, řídit finance, rozvíjet produkt, myslet strategicky, time management, atd.

Ideálně danou disciplínu balancovat a dávat si pozor, ať v ní nespadnu až moc hluboko, protože by mi pak pozornost mohla chybět třeba jinde. A vždy, když někde ve firmě zalepíte úzké místo, s jistotou se objeví další někde jinde. Vše tak nějak 80 na 20. Ne na 100 %.

Je to stejné, jako když žonglujete s vícero míčky, nebo na tyčích roztáčíte několik talířů a udržujete je v pohybu.

A v tom je ta krása. Různorodost, komplexnost. Troufám si říct, že za těch více jak 10 let už z řady oblastí něco málo vím. Vím, která bije. Ale v ničem nejsem expert a odborník.

Co se máme tedy naučit, abychom byli úspěšní podnikatelé?

Všechno.

Ale začal bych tím obchodem a trénoval bych nebát se umět se prodat. V této disciplíně máme v našem kraji i celé ČR asi největší rezervy.

Autor je zakladatelem Patriotů MSK

Sdílejte článek