Komentáře
23/08/2024 Tomáš Schwarz

Strategie Tomáše Schwarze. Temu nemůže za vaše „krachlé“ podnikání

Foto: Lucie Nožková

Jak vybudovat konkurenční výhodu? Poslední dobou na konzultacích aspoň jednou týdně vidím propady o 80–90 % oproti uplynulým letům. A všechny mají jedno­ho společného jmenovatele. Temu! Na sociálních sítích se brečí, že konkurence z Asie je to největší zlo, které ničí podnikatelské prostředí. Ale jak je zvykem, buďme k sobě upřímní.

Vůbec nemá cenu komentovat to, že něco není fér. Nedodržují ani základy – manuál v češtině? Testy na nezávadnost? Co to je… Jenže bohužel, život ani podnikání nejsou fér. Pokud to vaše stojí na tom, že sami kupujete produkty z Alíku, přidáte si 90% marži, a tím to hasne, samozřejmě – je jen otázkou času, kdy vám to skončí. Důležitá otázka je, co s tím časem uděláte.

Měli jsme klienta, který na jednom produktu z AliExpressu a 200 000 Kč měsíčně vyrostl na značku, která dnes dělá 5 000 000 Kč a má tisíce spokojených zákaznic, které se vrací.

Ale tohle je bohužel velmi neobvyklý scénář. Když už někdo produkt trefí, většinou se snaží rychle vydělat. Málokdo přemýšlí nad tím, co bude za rok, dva nebo pět. A co vám můžu garantovat je to, že se vždycky najde někdo rychlejší, levnější a celkově lepší.

Pokud si nevybudujete dlouhodobou konkurenční výhodu, je jen otázkou času, než to celé zavřete.

Trefili jste jackpot a našli svůj produkt? To je jen začátek. Neusněte na vavřínech a přemýšlejte, co dál. Protože jste v první fázi. A to, co jste dokázali, může dokázat i Franta od vedle. Jaká je vaše reálná přidaná hodnota? Proč by vám lidé měli platit 90 % navíc?

Vytvářejte konkurenční výhodu postupně. A už od začátku. Zde je potřeba flexibilita a adaptabilita. Umíte předvídat trendy? Rychle reagovat? Dobrý start!

8 tipů, jak vybudovat konkurenční výhodu

Analýza trhu - dokážete zjistit, co zákazníci chtějí? Za co jsou ochotni platit? Máte přehled o tom, co zrovna dělá konkurence?

Inovace - přinášíte nové řešení a nové produkty? Pokud přijdete s doplňkem stravy, je velká šance, že za 2–3 roky ho už tak dobře prodávat nebudete. Diverzifikujte.

Kvalita a zákaznický servis - jde o produkt, kde hrozí reklamace? Nebo je naopak složitější? Lidé si připlatí za kvalitní servis.

Marketing a branding - budujte silnou a rozpoznatelnou značku, která je spojována s kvalitou a spolehlivostí. Aplikujte nejnovější marketingové trendy. Spousta značek vyrostla na stories. Další zase na TikToku, kde měly ohromný organický dosah a reklamu skoro zadarmo.

Cena a hodnota - právě tady většina podnikatelů pohoří. Vám to přijde fér, ale nikdo to nechce zaplatit. Je hodnota za vaše produkty konkurenční?

Kvalitní tým - najímejte a udržujte kvalifikované a motivované zaměstnance, kteří jsou klíčoví pro úspěch. Bez lidí se vytváří hodnoty těžko. Investujte do jejich rozvoje.

Optimalizace procesů - optimalizujte své procesy pro dosažení vyšší efektivity a produktivity. Umíte to vyrobit o 25 % levněji? Nebo rychleji? Krása. Jste kousek od konkurenční výhody.

Strategická partnerství - vytvářejte strategická partnerství s dalšími firmami, které vám mohou pomoci. Když zvýšíte fyzickou dostupnost svého produktu, uděláte ohromný krok vpřed.

Nové trhy, nové přístupy, nové vertikály. Je toho spousta. Tak nebo tak, za váš úspěch nebo neúspěch nemůže Temu. Máte to ve vlastních rukách. A kdybyste náhodou potřebovali pomoct, dejte mi vědět.

Sdílejte článek