Společnost
25/02/2022 Petr Sobol

Obchvat Frýdku-Místku přišel o stavební povolení, je těsně před dokončením

Otazník nad obchvatem Frýdku-Místku visí od rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který zrušil jedno ze stavebních povolení.

Frýdek-Místek je pro dokončení obchvatu města a radnice rozsudek v současné fázi stavby vnímá jako nesmyslný.

Důvodem zrušení stavebního povolení je podle rozsudku Nejvyššího správního soudu v Brně nedostatečné odůvodnění Krajské hygienické stanice v Ostravě, konkrétně proč nezapracovala do svého stanoviska připomínku sdružení Dětí Země ke způsobu měření hlučnosti po zahájení provozu na obchvatu. Město Frýdek-Místek nebylo přímým účastníkem řízení.

Soud nejvyšší instance vyhověl spolku a zrušil jedno ze stavebních povolení obchvatu těsně před dokončením velké dopravní stavby, na kterou město čeká desítky let.

„Po úskalích, která bylo potřeba překonat, aby se občané dočkali desítky let plánovaného obchvatu, je jeho stavba pozastavena na formální chybě jednoho orgánu státní správy. Kdyby šlo o ochranu zdraví, přírody nebo majetku, ano, ale tato chyba nemůže mít vliv na výše zmíněné, a zákony, místo aby chránily zdraví občanů žijící ve Frýdku-Místku s průtahem skrz město, tak oddálí stavbu druhé části obchvatu a učiní tak pravý opak a tranzitní doprava bude i nadále tragicky proudit skrz město,“ řekl náměstek primátora Jakub Míček, který má obchvat v gesci.

Stavba podle něj nemá význam pouze lokální, krajský nebo celostátní, ale i evropský, jelikož je na trase celoevropské dopravní sítě.

„Vnímáme to trochu jako přepjatý formalismus, který nám způsobuje velký diskomfort, potencionální pro velké území a pro spoustu občanů,“ dodal náměstek Jakub Míček.

Na rozsáhlou stavbu, kterou realizuje Ředitelství silnic a dálnic, bylo vydáno několik stavebních povolení, rozhodnutí soudu se týká jednoho z nich, a to stavebního povolení v rámci II. etapy stavby v km 4,4-6,7.

Město okamžitě po oznámení verdiktu začalo jednat s ŘSD a chce i nadále hledat cestu, jak co nejlépe a co nejrychleji dokončit stavbu.

„Je absurdní, že tak marginální námitka může přerušit tak gigantickou stavbu ve veřejném zájmu. Věřím, že se nám spolu se všemi zúčastněnými podaří zachránit zdravý rozum a najít zákonnou cestu, která umožní dokončení a spuštění této léta očekávané stavby podle plánu,“ uvedl primátor Petr Korč.

Obě etapy obchvatu mají celkem 8,5 kilometrů. Na jedné straně se má obchvat napojit na dálnici D48 ve směru na Český Těšín a Polsko a na druhé straně na dálnice D56 od Ostravy a D48 od Příbora. Po spuštění se má významně ulevit dopravou přetíženému městu.

Sdílejte článek