Ostravská Škoda Vagonka dodá do Lotyšska nové vlaky za šest miliard
V Lotyšsku jezdí po kolejích velmi staré vlaky z šedesátých let minulého století, ty nejmodernější tam vyjely na tratě v roce 1989. A pak už nic.
Už zřejmě v létě se však lidé v po lotyšské železnici budou moci svézt novými moderními vlakovými soupravami, které si mohli zástupci tamních drah a státu prohlédnout dnes odpoledne v provozech podniku Škoda Vagonka v Ostravě. Právě tato společnost, která je součástí skupiny Škoda Transportation, totiž Lotyšsku tyto nové vlaky dodá.
První nablýskaný vlak pro Lotyšsko měl svou přední část při dnešní návštěvě ministra dopravy Lotyšska Tālise Leinkaitse a společnosti CEO Pasažieru vilciens Jānise Grigulise zakrytou velkou bílou plachtou a ozdobenou modrou mašlí.
Když odezněly nezbytné proslovy, všichni včetně generálního ředitele skupiny společnosti Škoda Vagonka Martina Bednarze a prezidenta skupiny Škoda Transportation Didiera Pflegera tuto „roušku“ z řídící kabiny vlaku strhli. A pak pokřtili respekt vzbuzující příď vlaku několika šampusy.
Vlaky z Vagonky budou pro Lotyšsko revoluční
Škoda Vagonka v Ostravě dodá pro lotyšské železnice celkem dvaatřicet těchto moderních čtyřvozových souprav, které mají být dodány do konce příštího roku. Zakázka má pro Vagonku Škoda celkovou hodnotu kolem šest miliard korun a první souprava, kterou si dnes mohli zástupci Lotyšska prohlédnout a projít, má do jejich země dorazit v květnu.
„Tento okamžik je pro Lotyšsko revoluční,“ řekl v Ostravě ministr dopravy Lotyšska Tālis Leinkaits. „Až dostanou naši lidé tyto vlaky, zlepší se velmi jejich cestování. Dostanou se do nich pohodlně maminky s kočárky, lidé s koly. Rozhodli jsme, že se tyto vlaky se stanou páteří naší dopravy,“ řekl Tālis Linkaits.
Jedna čtyřvozová souprava z Vagonky uveze až 860 cestujících
Minimálně prvních pět souprav má do Lotyšska dorazit v období letošního léta, zhruba do srpna. Poté budou každý měsíc až do konce příštího roku putovat v průměru minimálně dvě soupravy.
„Dnes jsme ukázali zástupcům Lotyšska první soupravu. Zákazník viděl, že se na vlacích pracuje a že jsme je schopni dodat v dohodnutém termínu. Pro Lotyšsko představuje dodávka dvaatřiceti souprav významný kontrakt, který jsme podepsali před dvěma a půl roky,“ řekl generální ředitel Martin Bednarz.
Vlaky pro Lotyšsko patří ke špičce, jsou uzpůsobeny pro nástup a cestování hendikepovaných lidí, dosáhnou rychlosti sto šedesáti kilometrů v hodině, zvládnou teploty i mínus čtyřicet stupňů Celsia a uvezou 430 sedících a dalších 430 stojících cestujících. Mají standardní moderní odbavovací systémy, wi-fi připojení a klimatizaci.
„Základní rozdíl je v šířce skříní vozů, vlaky pro Lotyšsko jsou širší a mají v řadě pět sedadel, na jednu stranu od uličky jsou tři a na druhou dvě. Rozdíl je totiž v tratích u nás a v Lotyšsku, kde je rozchod kolejí širší, čili 1 520 milimetrů,“ řekl ředitel Martin Bednarz.
Dodal, že Škoda Vagonka má už připraveny i alternativní „plány B“ pro transport vlaků do Lotyšska v případě, že by ho nějak ohrozila současná situace na Ukrajině a vlaky by nemohly přes ukrajinské území. „Je tady možnost dopravy přes polské území nebo kamionovou dopravou. Nebo lodní cestou třeba z Hamburku,“ řekl Martin Bednarz.
Pokud však nenastanou žádné politické komplikace, vlaky se budou z Ostravy přepravovat na technologických podvozcích do slovenské obce Haniska. Tam se „přepřáhnou“ na podvozky s širokým rozchodem a pojedou po vlastní ose a po širokorozchodné trati až do lotyšské Rigy. Ostatně i proto dnes na světelných oznamovatelích ve vlaku běžel a blikal nápis Ostrava – Riga.
Kvůli vlakům pro Lotyšsko naberou další desítky zaměstnanců
Společnost Škoda Vagonka v Ostravě modernizovala kvůli zakázce pro Lotyšsko své provozy. „Máme nová obráběcí centra, v plném provozu novou lakovnu, připravené obě montážní haly. Chybí nám jen doplnit asi třicet zaměstnanců, zatím jejich práci nahrazujeme přesčasy. Dalších šedesát lidí budeme muset přijmout na přelomu jara a léta, poptáváme hlavně profese jako elektrikář, svářeč, zámečník, lakýrník,“ líčí Martin Bednarz modernizaci ostravského závodu Škoda Vagonka v posledních letech.