Společnost
02/03/2022 Petr Sobol

Ostravské komunikace začaly s opravami zimou poničených cest. Je jich víc než loni

Společnost Ostravské komunikace starající se o cesty v moravskoslezské metropoli už začala s opravami výtluků, které na cestách zanechala letošní zima.

„Vyjíždíme opravovat cesty hned, jakmile středisko údržby silnic dostane podnět od správce dané komunikace. Od ledna do konce března, kdy jsou ještě zavřeny obalovny pro výrobu teplých asfaltových směsí, využíváme recyklátor. Ten umožňuje opravovat výtluky pomocí už jednou použitého vyfrézovaného, nebo vybouraného asfaltu,“ uvedl ředitel Ostravských komunikací Daniel Lyčka.

Díky recyklátoru nemusí firma čekat až na hlavní stavební sezonu, ale může nejhorší poškození povrchu vozovek opravit i během příznivého zimního počasí. Stačí, když se teploty pohybují okolo nuly. Metodou, která úspěšně nahrazuje použití studené balené směsi a z 95 procent se přibližuje teplé obalované asfaltové směsi používané ve stavební sezóně, zasáhly Ostravské komunikace už na mnoha místech. „Od začátku tohoto roku bylo zpracováno celkem 66 tun teplé recyklované asfaltové směsi. Využili jsme je na silnicích v působnosti ŘSD, Správy silnic Moravskoslezského kraje a Magistrátu města Ostravy. Vše na území Ostravy,“ doplnil výrobní náměstek Ostravských komunikací Petr Uhlíř.

Letošní zima se podle něj zatím vyvíjí podobně jako loni. Je bohatá na prudké střídání teplot a na změny klimatických podmínek, což vede k vytvoření mnoha nových silničních výtluků. Od dubna, kdy obalovny obvykle zahajují výrobu klasických asfaltových směsí, proto ostravská firma počítá s plným nasazením podle požadavků jednotlivých správců komunikací.

Jaký vliv měla zima na stav silnic, je možné z pohledu Ostravských komunikací změřit například množstvím recyklované směsi použité na opravu výtluků. V prvních dvou měsících roku 2020 se spotřebovalo 18 tun, loni přes 40 tun směsi. Letos je spotřeba ještě o 26 tun vyšší než loni.

Stav cest, a tedy i výtluky, běžně mapují správci komunikací. Především Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Správa silnic Moravskoslezského kraje a Ostravské komunikace, které tuto činnost zajišťují pro statutární město Ostrava. Prioritu předem nemají žádné lokality. Rozhodující je stav povrchu vozovky a vytíženost dané trasy. Dálniční tahy vedoucí přes Ostravu spravuje přímo ŘSD s jeho dálničním střediskem údržby. Na opravu výtluků silnic I. třídy v Ostravě má ŘSD smlouvu s firmou Eurovia v rámci zimní údržby komunikací.

Sdílejte článek