Komentáře
06/08/2024 Tomáš Schwarz

Strategie Tomáše Schwarze. Manžel/ka vás podvádí, proč myslíte, že zákazníci ne?

Foto: Lucie Nožková

Vztah je vztah. Je jedno, jestli je businessový, nebo romantický. Tak či tak má nějaké fáze a hromadu neoriginálních problémů. Kdybych neměl vlastní agenturu, pravděpodobně si založím manželskou poradnu pro majitele firem a marketingové agentury.

Firmy se mnohdy upnou na nějaký buzzword, i když k němu v podstatě nejsou žádná data. Tak třeba takový lovebrand. Samozřejmě, každý by chtěl mít lovebrand. Ono to zní senzačně – prodáváte prášek do pračky, ale zákazníci budou milovat vás i váš produkt. Budou vás sami doporučovat. Hltat každý čerstvý post na sociálních sítích. Dennodenně nedočkavě vyhlížet, s jakou novinkou přijdete!

Jaká je realita?

Prací prášek je to poslední, co byste chtěli řešit. Ráno se budíte do svých vlastních radostí nebo trápení. Nebrouzdáte po Facebooku s myšlenkou na to, co vám ten váš prášek chce říct, co si tenhle týden asi přidal na zeď…

Značky lidi nezajímají. Svých starostí mají dost. To neznamená, že kvalitně postavená značka nemá ohromný dopad. Jenže celá problematika se dost romantizuje, aby se dala lépe prodat. Protože který majitel by nechtěl mít lovebrand? Který majitel by si nepřál, aby lidé jeho značku milovali?

A stejně se nakládá s retencí a akvizicí. Agentury na jedné straně křičí, že retence je skoro zadarmo a vám utíkají miliony. Na druhé straně vás přesvědčují, ať na ni kašlete a soustředíte se na akvizici. Kde je tedy pravda? Jako vždycky – někde uprostřed.

Značky samozřejmě mohou fungovat i s minimální retencí. Ale je to o dost složitější. Musí být v zisku hned v první objednávce. Protože ta další nepřijde. Většinou jde o firmy, které prodávají jeden úzce specializovaný produkt, který znovu potřebovat nebudete. Vidět to můžete třeba na e-shopu s vysavači – kdysi vám znovu a znovu prodávali aspoň sáčky. Jenže dnes už ani ty nepotřebujete. Koupíte si vysavač a hotovo. Vzpomenete si na ně za 5 let, až budete pořizovat nový?

S retencí je to podobné. Představte si, že co dva měsíce kupujete protein – je to přesně to množství, jaké potřebujete. Donutí vás nějaké akce nakoupit víc než 6 ročně? Pravděpodobně ne. Samozřejmě, pokud vám v e-mailu přistane 50% sleva a vy máte ve spíži dost místa, vezmete si tři najednou. Ale zvedne se vám spotřeba? Pochybuji – nezačnete cvičit víc. Jednoduše další dva nákupy neuskutečníte. A protože tržby budou firmě v následujících měsících chybět, přijde další slevový kupón. Ano, retence sice zvládne krátkodobě generovat velký objem tržeb, ale také zabít marže.

Ideální zákazník, který je věrný a k tomu vás pochválí, neexistuje. Nejspíš taková nebude ani manželka. Kupte si psa.

Jakmile jiná firma poskytne výhodnější nabídku, zákazník s velkou pravděpodobností nakoupí jinde. Nebude přemýšlet nad tím, jestli nezraní vaše city. Na mysli bude mít hlavně svoje potřeby, a to je dobře. Vy musíte dělat co nejvíc pro to, abyste byli konkurenceschopní a plnili zákazníkům potřeby na maximum. Soustřeďte se na marketingové základy. Na to, co je důležité. A neděste se toho, že se zákazníci nevrací – karavana jede dál. Pokud jste stále schopní podnikání posouvat.

Sdílejte článek