Byznys
16/01/2024 Václav Menšík

Zdraví je vždy na prvním místě! V Hyundai pečují o své zaměstnance

Foto: Vladimír Pryček/Magazín PATRIOT

Zuzana Tyburcová a Renata Zlámalová se jako specialistky oddělení HR nošovické automobilky Hyundai starají o zdraví více než tří tisíc zaměstnanců. A ti to oceňují!

Jak dlouho v Hyundai působíte? Popište, prosím, vaše pracovní role.

Zuzana: V Hyundai jsem přes tři roky. Mám na starosti Centrum zdraví, ve kterém se odehrává spoustu aktivit a já jej celé koordinuji. Chod Centra zdraví zajišťují zaměstnanci našeho dodavatele a já s nimi komunikuji. Probírám s nimi statistiky, dohlížím, aby bylo všechno v pořádku, společně vymýšlíme nové aktivity. Mimo Centrum zdraví se ještě s další kolegyní starám o lékařské prohlídky našich zaměstnanců, které jsou legislativně dané. Vymýšlím taky preventivní programy, aktivity týkající se zdraví. Říkáme tomu měsíce zdraví. Vždy se zaměříme na určité téma a zaměstnancům nabízíme třeba zajímavé vyšetření, na které se jinde déle čeká, nebo je placené – u nás jsou vyšetření zdarma přímo v Centru zdraví.

Renata: Já jsem v Hyundai šest let. Mám na starosti péči o zdraví spíše z pohledu legislativy, protože zaměstnavatel musí vyhledávat rizika a měřit je. Riziky jsou například hluk či vibrace a měří se to, jak působí na zaměstnance při práci. Zároveň děláme mnoho věcí nad rámec legislativy. Zlepšujeme ergonomii tak, aby se stále posunovala kvalita a nastavení pracovních míst všech našich zaměstnanců.

Funguje Centrum zdraví v Hyundai od samého začátku výroby aut zde v Nošovicích?

Zuzana: Centrum zdraví se otevřelo v lednu roku 2018, tedy o deset let později, než začala výroba v Hyundai. Byl to unikátní projekt v rámci všech závodů Hyundai. Mohu říci, že se nám tímto krokem podařilo předejít a podchytit problémy pohybového aparátu nejednoho zaměstnance. Dělá nám to radost, protože vidíme, že kolegům pomáháme, a zároveň o ně jako firma na oplátku nepřicházíme.

Využíváte vy samy služeb Centra zdraví?

Renata: Využíváme. Já třeba ráda chodím na ranní cvičení, teda když se mi podaří vstát. Tato „rozcvička“ totiž probíhá vždy od šesti do sedmi ráno před prací.

Zkuste popsat aktivity, které Centrum zdraví nabízí.

Zuzana: Centrum zdraví vzniklo jako rehabilitační středisko. Nabízíme tam tedy především rehabilitace. Preventivní rehabilitace probíhají dokonce v pracovní době, kdy každý zaměstnanec dostává zhruba jednou za rok a půl preventivní balíček skládající se z několika procedur. Rehabilitace jsou však i léčebné, kdy zaměstnanci můžou do Centra chodit, když mají úraz nebo jiný problém s pohybovým aparátem. Tyto probíhají mimo pracovní dobu. S jakýmkoli problémem zaměstnanec přichází nejprve k rehabilitační lékařce, ta situaci zhodnotí a případně předepíše rehabilitace. V Centru zdraví máme i fitcentrum, nabízíme vedené lekce, ale i funkční tréninky s trenérem. Kolegové si tam mohou přijít zacvičit i sami – ráno, odpoledne, jak mají čas. Fitcentrum je stejně jako celé Centrum zdraví otevřené od šesti ráno až do desíti hodin večer. Do aktivit jsme dále přidali i výživové poradenství, které zaměstnancům nabízíme zcela zdarma. Dále taky masáže a akupresuru za zajímavé ceny.

Vše ostatní je tedy zdarma?

Zuzana: Přesně tak, všechny ostatní aktivity jsou zdarma.

Jaké jsou tedy vaše oblíbené aktivity Centra?

Zuzana: Já ráda zavítám do fitcentra, ale oproti kolegyni spíše preferuji funkční tréninky, kdy si řeknu, na čem bych chtěla „zamakat“ a trenér mi sestaví individuální cvičební plán. Když se třeba lidi připravují na různé závody, jako je třeba Beskydská sedmička, tak trenér to v individuálním tréninku zohlední. To se mi líbí.

Co je v Centru u zaměstnanců nejpopulárnější?

Zuzana: Co se týče procedur, tedy rehabilitací, tak kolegové chodí s různými problémy, takže se nedá říct, která procedura je nejpopulárnější. Ale určitě můžu říct, že velmi oblíbené je fitcentrum – především funkční tréninky v pozdějších odpoledních hodinách a taky vedené lekce jako core trénink, kondiční box, crossfit, patří mezi nejpopulárnější. Zaměstnance také lákají různé cvičební výzvy, které společně s trenéry vymýšlíme.

Renata: Zaměstnanci hlavně oceňují dostupnost rehabilitací. Když je něco bolí, můžou se objednat a druhý den už rehabilitují. Na rozdíl od komerčního zařízení, kde se objednají a čekají třeba i dva měsíce, než se vůbec dostanou na řadu.

Dochází k přetlaku na těchto aktivitách?

Zuzana: Centrum je vytížené, ale vždy je možnost se na lekce a procedury dostat. Máme kolegy, kteří na lekce chodí pravidelně každý týden. V rámci fitcentra máme skvělou komunitu zaměstnanců, kteří mají s trenéry přátelský vztah. Pořádají se i výšlapy na hory. Letos jsme byli například na Lysé hoře a na Prašivé.

Organizujete další společné pohybové aktivity? Napadají mě fotbalové zápasy nebo turistické výlety.

Zuzana: Každoročně pořádáme fotbalový turnaj, kterého se účastní naši zaměstnanci a týmy jsou vytvořené podle oddělení. To je velmi oblíbené. Co se týče turistických výletů, jak jsem zmiňovala, letos jsme společně zamířili na Lysou horu a na Prašivou.

Které oddělení je ve fotbale nejlepší?

Renata: To je proměnlivé, ale poslední turnaj ovládli kolegové z oddělení Nákupu dílů.

Slyšel jsem, že pořádáte workshopy k nastavení pracovních stolů. Co to znamená?

Renata: Začíná to s nástupem nového zaměstnance. Pokud jde zaměstnanec pracovat na administrativní pozici, tak hned druhý den po nástupu je proškolen interním ergonomem, což jsem já nebo kolegyně. Všichni máme totiž nastavitelné stoly, můžeme tak pracovat vstoje i vsedě a stůl si nastavit dle individuální výšky pracovníka. Operátoři ve výrobě mají školení vedené našimi fyzioterapeutkami. Naučí se, jak správně držet utahovačku, jak stát na lince, jak zvedat břemena nebo také jak správně pečovat o své nohy, tak, aby preventivně předcházeli poškození zdraví.

Chodí pak fyzioterapeutky na namátkovou kontrolu?

Zuzana: Během měsíců zdraví, které pořádáme dvakrát ročně, posíláme naše fyzioterapeutky z Centra zdraví do výroby, kde se přímo dívají na zaměstnance, jak pracují, a dávají jim různé tipy, rady, instrukce. V rámci těchto akcí máme taky možnost zaměstnance uvolnit z výrobní linky přímo v pracovní době a poslat ho za fyzioterapeutkou řešit akutní problém, například bolesti rukou. Fyzioterapeutka ho rovnou ošetří a třeba i zatejpuje.

Stává se, že fyzioterapeutky změní postupy na pracovní lince?

Renata: To se spíše děje z naší strany. Děláme totiž interní ergonomické audity, kdy chodím přímo k výrobním linkám, pozoruji operátory, jak berou nářadí, jak mají uspořádané regály, jaké používají pomůcky k výrobě. Pak navrhuji úpravu třeba i ve spolupráci s naším závodním lékařem. Potom to dostane na starosti procesní inženýr dané linky, který má za úkol co nejvíce našich návrhů k úpravám implementovat.

Co na to říkají zaměstnanci? Jak takové změny přijímají?

Renata: Je to hodně zajímavé sledovat tu akci a reakci. Když dělám audit, tak se zaměstnanců ptám, jestli mají s něčím problém, jestli jim něco vadí. A oni mi třeba řeknou, že je bolí levé rameno. Ale neznají příčinu tohoto problému. Když se pak podívám na jejich pracoviště, tak je hned zřejmé, proč je bolí zrovna levé rameno. Navrhneme proto změnu postupu, například snížíme polici v regálu, přemístíme krabici, ze které si operátor bere díly. Nejprve je změna přijata s nevelkým nadšením, ale zaměstnanci se hned pracuje lépe, takže v konečném důsledku je s úpravou spokojen.

Chystáte novinky v péči o zdraví zaměstnanců? Mohou se oni sami vyjádřit, co by chtěli změnit?

Zuzana: Kolegové mají vždy možnost se vyjádřit. Novinky běží teď od září – dělali jsme nový rozvrh ve fitcentru a přidávali jsme novou aktivitu: akupresuru. Všechny takové změny konzultujeme se zaměstnanci přes náš interní portál. Děláme ankety, kolegové hlasují a podle toho pak zařazujeme nové aktivity nebo měníme rozvrh ve fitcentru. Nebo když připravujeme měsíce zdraví, tak se zaměstnanců ptáme, o co by měli zájem. Teď si kolegové rozhodli, že by chtěli téma prevence onkologických onemocnění, takže na toto téma jsme měli měsíc zdraví v říjnu. Kolegové a kolegyně si přáli, abychom zajistili dermatologa na vyšetření kůže, mamologa na vyšetření prsou a také probíhalo testování okultního krvácení.

Co dalšího byste chtěli nabídnout?

Renata: Shodou okolností se nám tento rok podařilo obhájit titul Podnik podporující zdraví, což je soutěž, kterou pořádá Státní zdravotní ústav. Hodnotí se, jak se podnik stará o zdraví svých zaměstnanců. Podařilo se nám získat nejvyšší, tedy třetí stupeň. Z celé České republiky tento titul letos získalo dvacet čtyři podniků. Titul je udělený vždy na tři roky. Když u nás letos byly pracovnice Státního zdravotního ústavu, aby nás zhodnotily, tak říkaly, že jediná věc, co bychom mohli ještě zlepšit, je postavit si tu bazén. Což bylo samozřejmě myšleno v nadsázce, ale děláme si z toho legraci, že to je snad opravdu to poslední, co ještě nemáme. Neusínáme však na vavřínech, a i tak se snažíme zaměstnancům přinášet různé novinky.

Kde hledáte inspiraci pro portfolio služeb nabízených zaměstnancům?

Renata: Inspirujeme se hlavně od našich zaměstnanců, protože máme systém různých návrhů. Když naši zaměstnanci přijdou s něčím zajímavým, tak se to vždycky snažíme prověřit a zjistit naše možnosti. Ale jinak vycházíme i z našeho soukromého života. Aktivně se snažíme sportovat, účastníme se odborných konzultací s pracovníky zdravotního ústavu či krajských hygienických stanic.

Zuzana: Jezdíme i na konference nebo na kulaté stoly, kde se sejde více zástupců firem a sdílí své zkušenosti. Čerpáme samozřejmě i ze studia na vysoké škole.

Co jste studovaly?

Zuzana: Obě jsme studovaly obor Ochrana veřejného zdraví na Lékařské fakultě Ostravské univerzity.

Máte za sebou sportovní historii?

Renata: Ráda hraju volejbal a tenis, běžkuju. Dlouho jsem závodně plavala, ale všechno bylo spíš pro radost, než pro vrcholové výsledky.

Zuzana: Já jsem takový sportovec amatér, baví mě téměř vše, od volejbalu, přes tenis, lezení a jiné, ale nic jsem vrcholově nedělala.

Jsou vaši zaměstnanci spíš konzervativní, nebo odvážní? Stalo se někdy, že jste vymyslely podle vás skvělou věc, a oni se ji báli nebo nechtěli využít?

Zuzana: To je velmi těžká otázka. Nebylo nic z nabídky, co by se nechytlo vůbec. Napadá mě, že se někdy snažíme připravit pro naše zaměstnance různé přednášky, ale o ty třeba není takový zájem.

Renata: Spíše než přednášky, mají zaměstnanci prostě rádi akci, například ta odborná lékařská vyšetření. Termíny pro vyšetření jsou vždycky naplno využité.

Máte srovnání toho, jak dlouho u vás zaměstnanec vydrží pracovat a jak je to v jiných podnicích?

Renata: Nemáme porovnání s ostatními přímo v tomto směru, ale můžeme říct, že máme poměrně nízkou fluktuaci zaměstnanců. Průměrně jsou naši kolegové s námi zhruba 10 let. Máme nyní tři tisíce dvě stě zaměstnanců a pět set šedesát z nich je u nás dokonce už od prvního dne. Máme také poměrně nízký věkový průměr zaměstnanců (zhruba třicet osm let), ale protože je předpoklad, že s námi zaměstnanci budou zůstávat i dál, víme, že prevence je opravdu důležitá.

Zuzana: A vidíme, že i pro ně je to důležité, máme hezké ohlasy, dostává se nám množství pozitivní zpětné vazby. Taková péče o zdraví zaměstnanců, kterou zajišťujeme my, je v podnicích nadstandard. Většina je nad rámec legislativy, žádný zákon nám to nepřikazuje, kompletně to financuje Hyundai, žádná zdravotní pojišťovna, a to kolegové opravdu oceňují.

Sdílejte článek