Nejnovější zprávy: Lidé neberou telefony hygienikům. Trasování nakažených se komplikuje Dopravní podnik Ostrava obnovil provoz školních linek a spojů

Regiony

Aktivisté z Hnutí Duha Jeseníky chtějí zachránit nádraží v Dětřichově

Aktivisté z Hnutí Duha Jeseníky chtějí od Správy železnic (SŽ) získat budovu nádraží v Dětřichově na Bruntálsku, kterou čeká demolice.

Foto: Hnutí Duha Jeseníky

Chtějí objekt opravit a najít pro něj nové využití, změnit ho například na turistickou ubytovnu či prostor pro výstavy a koncerty. ČTK to řekl koordinátor hnutí Ivo Dokoupil.

Správa železnic plánuje demolici objektu na trati Bruntál - Olomouc s ohledem na jeho špatný technický stav a předimenzovanost. V sousedství už staví novou výpravčí budovu. Na místě té stávající má být po demolici parkoviště.

Tento záměr podporuje i vedení obce. "Nádraží jen hyzdí obec. Byla ostuda, když se objevilo mezi 20 nejhoršími nádražími v Česku. Jsme rádi, že půjde dolů. Desítky let se do budovy neinvestovalo," řekl místostarosta Jiří Dobrovič.

S tím Dokoupil nesouhlasí. Podle něj je demolice zbytečná a objekt lze zachránit. Právě proto chce dopisem v nejbližší době vyzvat ministerstvo dopravy a SŽ, aby na hnutí objekt převedlo.

"Zároveň chceme požádat o dotaci pěti milionů korun. Za tyto peníze budeme schopni objekt stabilizovat a opravit. Pro státní organizace to bude jistě úspornější řešení," řekl Dokoupil.

Dodal, že úsporu odhaduje na deset milionů korun. "Náš spolek se dlouhodobě zabývá záchranou zchátralých stavebních památek, máme v tomto oboru letité zkušenosti a rádi bychom technicky cennou budovu zachránili a přebudovali společně s místními občany obce Dětřichov na jiné účely jako turistická základna, zázemí pro sportovní činnost, výstavy a koncerty," řekl.

S demolicí nesouhlasí ani Alena Borovcová z Národního památkového ústavu. "Oprávněnost existence drážních staveb nesmí být posuzována jen měřítky ekonomickými, často s argumentem špatného stavu, jehož příčinou byla absence údržby. Hlavní motivací jejich zachování by mělo být uvědomění si jejich hodnot a snaha zachovat je příštím generacím," uvedla.

SŽ by podle ní měla jít spíše cestou hledání nového využití historických budov.

Využití by se u stavby mohlo najít právě v turistickém ruchu. "Trať Olomouc - Bruntál je velmi pěkná a vede turisticky atraktivním územím. Stavby nádraží jsou historické a unikátní. Navržené razantní stavební zásahy zcela pustoší atmosféru trati," míní autorizovaný projektant Karel Siuda.