Strategie Tomáše Schwarze. Okrádají vás? Red flags při randění s marketingovými agenturami
Marketingové agentury a klienti mají často komplikovaný vztah, který připomíná randění. Klienti, kteří si vybírají agenturu, hledají ideálního partnera na seznamce. Mají vysoká očekávání a touhu po dokonalé shodě. Hledají někoho, kdo splní všechny jejich nevyřčené naděje.
Když ale přijde realita, zklamání může být srovnatelné s katastrofálním prvním rande, kde zjistíte, že na seznamce měla falešné fotky a ty texty vygenerovala přes ChatGPT.
V dnešním konkurenčním světě jsou firmy vždy pod enormním tlakem. A ten se jen zvětšuje. Všechny náklady rostou. Marže se zmenšují. Situace se samozřejmě netýká jen „klientů“, ale i marketingových agentur.
Mzdové náklady na seniora vzrostly o desítky procent. Jenže jejich efektivita nevzrostla. Pro firmu jsou schopni vyfakturovat v průměru 110 hodin z klasických „160“. Interní meetingy, kávičky, vzdělávání, dovolené, nemoci… A už to jede. A jak na to zareagovala spousta tradičních agentur (nejen) v našem regionu? Začaly na lidi ještě více tlačit. Větší výkon. Menší peníze… No a majitel mezitím vybírá nový baráček, auto a šestou dovolenou. Pokud přemýšlí krátkodobě, tak ano, profit mají určitě větší. Ale tohle funguje pár měsíců – než seniorní lidé začnou odcházet.
Není třeba panikařit! Je to pořád řešitelné. Stačí nabrat juniory – ještě menší mzdové náklady, ještě větší profit! Zní to celkem logicky, že? Jenže v praxi to nefunguje. Senioři a jejich zkušenosti totiž tvoří tu největší přidanou hodnotu. Samozřejmě, něco „naklikat“ – ať už se jedná o text nebo PPC kampaň – zvládne každý po víkendovém kurzu. Vstupní bariéra je minimální. Ale zkušenosti a strategický přehled nenahradíte. Žádný junior na začátku neumí aplikovat teoretické znalosti a přemýšlet jako podnikatel.
Agentury mezitím slibují hory doly, ale nakonec se ukáže, že jejich „láska“ je povrchní a jde jim pouze o vlastní profit. Klienti se pak cítí jako v manželství z rozumu, kde jsou sice splněny nějaké základní potřeby, ale chybí opravdové porozumění a nadšení pro společné cíle.
Tržby padají. Fakturace jsou netransparentní. Komunikace minimální. Junioři nejsou schopni nastavovat reálná očekávání. A výsledek? Obvykle zažijete mnohem větší zklamání než u první lásky.
Agentury se soustředí primárně na objem svých zakázek a fakturaci. Kvalita služeb a přidaná hodnota pro klienta jsou až na druhé koleji. Často si pak vytvoří práci, na které vydělají jen oni, zatímco klient je v mínusu – a to nechtějte vědět, co všechno jsou schopni si do fakturovaného času „schovat“.
Upřednostňují totiž kvantitu před kvalitou. Jsou jako příbuzní, kteří přicházejí jen tehdy, když potřebují půjčit peníze. Ale když potřebujete pomoc vy, nezvednou telefon.
Agentury samozřejmě nemůžou za všechno. Pokud jste v 50 sám, protože „nikdo nebyl dost dobrý“, je možná čas na sebereflexi. Za druhý konec provazu totiž tahají majitelé firem, CMO a marketingoví manažeři. A z téhle druhé strany je tlak na náklady rozhodně taky. Nejen na objem hodin, ale i na samotnou hodinovku. A tak „výběrka“ vyhrávají menší agentury, které nabídnou hodinovku klidně pod interní náklady. Potom si hodiny „interním“ koeficientem zvednou. U větších agentur je taktika jiná – vydávají juniory za seniory. To je kolikrát ještě horší!
Ne, agentura není romantický partner, ale měli byste ji vybírat stejně pečlivě. Protože co bolí víc než ušlá příležitost? Co když vaše firma mohla mít už dnes 3x větší profit, kdybyste si agenturu vybrali dobře?
Našli jste už svoji životní lásku, nebo vás čeká rozchod?