Gastronomie
16/02/2021 Michal Šlachta

Gastro v krizi. Ostravské restauraci Sbeerka pomáhají štamgasti a přátelé

Jak restaurace, bary, kavárny či bistra zvládají boj o přežití v době pandemie?

Magazín PATRIOT podporuje podniky v Moravskoslezském kraji v boji o přežití v době omezení fungování, věříme, že se o nich dozví více zákazníků a že zkušenosti těch úspěšnějších mohou ty ostatní inspirovat.

Provozní ostravské restaurace Sbeerka Roman Šubrt je zkušený gastronom. V rozhovoru pro Magazín PATRIOT přiznává, že tak těžké chvíle, jako na podzim a o vánocích, ještě v restauraci nezažil.

Napadlo vás, když pandemie začala, že to bude takhle těžký rok?
Když pandemie začala, nikdo z nás si nedovedl představit co se bude dít. Pořád jsme věřili, že po první vlně bude konec a budeme fungovat dál jak bylo zvykem, i když s omezeními.

Uvažovali jste, že s podnikáním úplně skončíte?
Naštěstí máme majitele, který se prostě nevzdává, takže i v těžkých časech se držíme nad vodou a věříme, že bude lépe! A za to jsme mu strašně vděčni. Ano, někdy přijdou chmurné dny a černé myšlenky, hlavně z té nekončící nejistoty, ale my to zvládneme!

Kdy to bylo nejtěžší?
První uzavření, to byla velká neznámá, potom přišel nádech o prázdninách, zase jsme žili svůj restaurační život. Zákazníci se vrátili. To byla nádhera a radost. Přišel podzim a člověk začal být zoufalý, že je to tady zase. A stalo se. Poté otevření na dva týdny před vánoci a zase konec. Takže podzim a vánoce, to bylo těžké.

Jak náročné bylo změnit fungování podniku?
Museli jsme začít uvažovat jinak, přizpůsobit se trhu, poptávce, otevřít okénko, začít rozvážet, navázat spolupráci s rozvozci, upravit směny... Prostě člověk musel vystoupit ze své komfortní zóny a začínal znovu.

Kolik procent prodeje vám dělá okénko a kolik rozvoz?
Každý den je odlišný. Průměr je cca 70/30. Přece jen u okénka si zákazník lépe vybere i nějaké to pivo domů a objednávky jsou trochu větší.

Rozvážíte sami, nebo využíváte rozvozce?
Začali jsme rozvážet sami, ale když se nám sešlo více objednávek, bylo náročné udržet jídlo v dobrém stavu a dovézt včas. Proto jsme se spojili s rozvozovou službou WOLT.

Jak jste s nimi spokojeni?
Jsou v Ostravě sice krátce, nemají ještě takové pokrytí jako jejich konkurence, ale dle našeho mínění jsou na vzestupu, spolupráce funguje jak má, jídlo se dostane k zákazníkům ve velice krátké době a v dobrém stavu.

Je cena za rozvoz adekvátní?
Myslíte dopravné? To je za nás v pořádku. Pokud jde o provizi partnerovi, tu by si každý restauratér přál mít nižší, ale je to daň za zviditelnění, reklamu a další služby, které WOLT nabízí.

Řešíte nějak ekologii obalů nebo postě berete, co je nejlevnější?
Zpočátku jsme používali jednorázové obaly, ale jejich množství bylo šílené, takže jsme před nedávnem přešli na REkrabičky, je to vratný eko obal, který si zákazník zakoupí či pronajme za osmdesát korun, poté při každé objednávce nahlásí zda bude krabičku dávat na výměnu, vracet, či chce novou. Šetříme tím přírodu a nakonec i kapsu zákazníků.

Jak komunikujete se zákazníky, museli jste se naučit nové způsoby komunikace?
T
o je asi to nejsložitější co může být... Nejraději máme telefonické objednávky, personál se vyptá na vše od A do Z ke spokojenosti zákazníků. Pak je tady objednávka přes WOLT, objednáš, zaplatíš, dostaneš. Jak po drátkách. Chodí nám i objednávky přes sms, emaily i Facebook messenger. Nemáme problém vyřídit i tyhle objednávky, jen se může stát, že to obsluha při vyřizování objednávek z dalších kanálů přehlédne. Případně dotyčný již není na messengeru aktivní a vše se prodlužuje. Takže za nás prosím, nestyďte se, zavolejte nám nebo využijte WOLT.

Co vám v tomto ohledu funguje?
Starý dobrý telefon je pro naši restauraci prostě nejlepší.

Pomohli vám vaši štamgasti? Jak?
Ano velice, cítíme jejich podporu každým dnem. Ať se jedná o objednávky či aktivitu na sociálních sítích (sdílení příspěvků, zpětná vazba, fotky), slova podpory „vydržte, my vám fandíme, těšíme se až si ve Sbeerce opět sedneme“, takhle bych mohl pokračovat. I u okénka se nám vracejí štamgasti, vždycky prohodí pár slov a přijdou zase. To člověka vždy nakopne a dodá síly, že to nedělá špatně a má to smysl.

Všichni si jistě přejeme, aby pandemie už skončila, přesto - dala vám kromě ztrát a nervů i něco pozitivního?
Ano, člověk se naučil být pokornější, naučil se přemýšlet jinak, situace ukázala nové možnosti a možná i změnu stylu fungování restaurací.

Co vás ještě drží nad vodou?
Pivo... Ne teď vážně, je to tým Sbeerky, skvělá parta mladých lidí, bez kterých by Sbeerka nebyla tam kde je. A za to jim patří obrovské uznání a dík.

Pomohl vám stát a jak rychle jste se pomoci dočkali?
Nakonec jsme se pomoci od státu dočkali. Ale otevřeně říkám, že nebýt skvělých kolegyň z našeho zázemí na firmě, které zpracovávaly a ještě zpracovávají ty haldy papírů a desítky různých formulářů, sami bychom asi neuspěli ani v jedné žádosti.

Sdílejte článek