Nejnovější zprávy: Začne oprava Mongolské ulice v Porubě, omezení potrvají měsíc Dobrá zpráva z Moravskoslezského kraje. Číslo R kleslo na 0,99

Gastronomie

Gastro v krizi. Docházejí nejen finanční, ale i psychické úspory, říká majitel restaurace Ellas

Jak restaurace, bary, kavárny či bistra zvládají boj o přežití v době pandemie?

Foto: Vladimír Pryček, Magazín PATRIOT

Magazín PATRIOT podporuje podniky v Moravskoslezském kraji v boji o přežití v době omezení fungování, věříme, že se o nich dozví více zákazníků a že zkušenosti těch úspěšnějších mohou ty ostatní inspirovat.

"Jediné pozitivum je to, že jsme kvůli omezenému provozu restaurace více se svými dětmi a rodinami," říká majtel řecké restaurace Ellas, která sídlí v Ostravě-Porubě, Spiros Ampatzis.

Napadlo vás, když pandemie začala, že to bude takhle těžký rok?
Ani náhodou! A hlavně nás nenapadlo, že by to mohlo trvat tak dlouho. Ze začátku jsme si mysleli, že se vše vrátí do normálu počátkem léta a dnes si nejsme jistí ani létem následujícím.

Uvažovali jste, že s podnikáním úplně skončíte?
I přes náročnost situace jsme nikdy nepomysleli podnikání ukončit. Investovali jsme do otevření restaurace nejen svou finanční, ale také emoční stránku a bojovat budeme, dokud to půjde.

Kdy to bylo nejtěžší?
Myslím, že nejtěžší jsou poslední dva měsíce a s každým přibývajím dnem uzavření bude situace těžší a těžší. Docházejí jak finanční tak „psychické úspory“.

Jak náročné bylo změnit fungování podniku?
Přizpůsobili jsme se prodeji ve výdejovém okénku a díky zkušenému týmu, který v restauraci máme, to náročné nebylo.

Kolik procent prodeje vám dělá okénko a kolik rozvoz?
Je to 70 na 30 procent.

Rozvážíte sami, nebo využíváte rozvozce?
Kromě vlastního rozvozu využíváme také služeb společnosti Wolt.

Jak jste s nimi spokojeni?
Jsme velice spokojeni a oproti jiným konkurenčním firmám jsou rychlí, efektivní a mají vždy příjemné vystupování.

Je cena za rozvoz adekvátní?
Cena za jejich služby je pro restauraci vysoká, ale na druhé straně odpovídá jejich nabízené kvalitě.

Řešíte nějak ekologii obalů nebo prostě berete, co je nejlevnější?
Snažíme se být eco friendly a zároveň praktičtí pro zákazníky.

Jak komunikujete se zákazníky, museli jste se naučit nové způsoby komunikace?
Využíváme sociální sítě, telefon a aplikace společnosti Wolt. Snažíme se také být stále přítomni v provozovně a udržet osobní kontakt se zákazníkem, alepsoň přes výdajové okénko.

Pomohli vám vaši štamgasti? Jak?
Samozřejmě! Naši štamgasti nás po celou dobu drží nad vodou a jsme jim za to nesmírně vděční.

Všichni si jistě přejeme, aby pandemie už skončila, přesto - dala vám kromě ztrát a nervů i něco pozitivního?
Jediná pozitivní věc je ta, že můžeme trávit mnohem více času s dětmi a rodinami.

Co vás ještě drží nad vodou?
Velká podpora našich zákazníků a také spousta plánů, které bychom rádi zrealizovali, až daná situace ustane. V neposlední řadě víra, že se jednoho dne dveře restaurací, obchodů, služeb a škol otevřou a život se vrátí, nebo alespoň přiblíží k normálu.

Pomohl vám stát a jak rychle jste se pomoci dočkali?
Stát pomohl, avšak tato pomoc je neadekvátní všem výdajům spojených s provozem.