Gastronomie
10/02/2021 Michal Šlachta

Gastro v krizi. Krásná kavárna žije díky podpoře přátel a hostů z vesnice

Jak restaurace, bary, kavárny či bistra zvládají boj o přežití v době pandemie?

Magazín PATRIOT chce podpořit provozovatele gastronomických podniků, přináší seriál, v němž upozorňuje na jejich problémy, propojuje je a nabízí možnost poučit se z dobrých kroků i chyb svých kolegů z branže.

Krásnou kavárnu v ostravském obvodu Krásné Pole otevřely loni v létě Kristina Sládečková a Radka Sobková.

Napadlo vás, když pandemie začala, že to bude takhle těžký rok?
Když jsme otevírali naši kavárnu, covidová éra byla v letním “uvolněném” režimu, ale i přesto to byl časově ten nejhorší možný vstup na trh. Každopádně předcházející úsilí o otevření podniku nešlo zastavit a riskli jsme to. Na tuto pandemickou situaci se asi žádný restauratér nedokáže připravit a předvídat, co bude. Rozhodně jsem nečekali, že se uzavření vnitřního provozu protáhne až do jara letošního roku.

Uvažovali jste, že s podnikáním úplně skončíte?
Možná to bude znít až příliš jasnozřivě, ale tuto možnost jsme si nepřipustili. Samozřejmě jsme zvažovali všechna rizika, zejména personální záležitosti, které s tímto nutně souvisí. Díky pravidelným zákazníkům a jejich mentální podpoře jsme ale věděli, že musíme jít dál za každou cenu.

Kdy to bylo nejtěžší?
Určitě hned ze začátku platnosti přísnějších nařízení, tedy měsíc po našem otevření, kdy jsme z hezky zajetého systému vnitřního provozu museli přejít na okénkový prodej. Upřímně řečeno, asi stejně jako většina provozovatelů, jsme nebyli schopni rozluštit z vládních nařízení, co se konkrétně týká nás jako kaváren. Bylo těžké na tuto situaci reagovat ze dne na den a vše podřídit prodeji z výdejního okénka.

Jak náročné bylo změnit fungování podniku?
Jsme malá kavárna na vesnici, takže oproti velkým zavedeným podnikům jsme měli změnu určitě jednodušší. I přesto jsme museli vyřešit řadu technických podmínek, jinou skladbu produktů, jednorázové obaly, atd.

Kolik procent prodeje vám dělá okénko a kolik rozvoz?
Rozvoz provozujeme minimálně, takže téměř veškeré prodeje jsou z okénka.

Rozvážíte sami, nebo využíváte rozvozce?
Službu rozvozu provozujeme sami.

Je cena za rozvoz adekvátní?
Rozvážíme pouze v rámci Krásného Pole, kde máme naši kavárnu, takže za rozvoz neúčtujeme žádný poplatek.

Řešíte nějak ekologii obalů nebo prostě berete, co je nejlevnější?
Jelikož i my sami preferujeme eko domácnost, snažíme se vybírat ekologické obaly. Pravdou ale je, že cena je mnohdy až několikanásobně vyšší, než klasické plastové obaly, které by dle nařízení vlády měly v nejbližší době ustoupit ekologii. Otázka je, nakolik bude tato změna nákladná, zejména teď, když jsme nuceni vydávat veškeré pokrmy v jednorázových obalech. Z našeho pohledu teď bohužel hygienické hledisko ustupuje ekologii, nemluvě o ekonomické stránce, která teď málokomu přeje.

Jak komunikujete se zákazníky, museli jste se naučit nové způsoby komunikace?
Již od začátku využíváme sociální sítě jako náš hlavní komunikační kanál, tedy Facebook a Instagram a musíme uznat, že i starší generace si s námi vytvořila hezkou komunitu.

Co vám v tomto ohledu funguje?
Výbornou cestou, jak zůstat se zákazníky ve spojení, jsou určitě instagramové a facebookové soutěže a akce spojené s různými událostmi, ať už teď blížící se Valentýn, Velikonoce, atd.

Pomohli vám vaši štamgasti? Jak?
Rozhodně ano a nesmírně si toho vážíme. Díky naši lokaci na vesnici nás téměř všichni znají, což určitě neznamená, že by nás museli automaticky podpořit, ale i přes nepřízeň aktuální situace a nevlídného počasí si na nedostatek zákazníků nemůžeme stěžovat.

Všichni si jistě přejeme, aby pandemie už skončila, přesto - dala vám kromě ztrát a nervů i něco pozitivního?
Určitě nám dala schopnost vidět nové možnosti, například to, že jsme schopni fungovat na okénkovém prodeji. V tomto ohledu jsme měli štěstí, že naše kavárna je v přízemí budovy a okna jsou orientována přímo na hlavní ulici. Rozhodně jsme se naučili větší spořivosti, která je teď více než kdy jindy na místě.

Co vás ještě drží nad vodou?
Jsou to bezesporu naši věrní zákazníci a pevné pouto nás jakožto týmu kavárny. Pokud bychom to měli pojmout z hlediska našich produktů, pak jsou to rozhodně celé dorty na objednávku a čokoládové nápoje pro děti...

Pomohl vám stát a jak rychle jste se pomoci dočkali?
Vzhledem k tomu, že jsme svoji činnost zahájili teprve v polovině loňského roku a nemáme zaměstnance na plný pracovní úvazek, jsme nesplnili podmínky pro podporu podnikatelů.

Sdílejte článek