Gastro v krizi. Po třiceti letech fungování nás covid nezlomí, říká majitel restaurace Fontána
Jak restaurace, bary, kavárny či bistra zvládají boj o přežití v době pandemie?
Magazín PATRIOT podporuje podniky v Moravskoslezském kraji v boji o přežití v době omezení fungování, věříme, že se o nich dozví více zákazníků a že zkušenosti těch úspěšnějších mohou ty ostatní inspirovat.
Restaurace Fontána v Ostravě-Hrabůvce je otevřena už skoro třicet let, od roku 1992. "Za ta léta jsme z ní vybudovali rodinnou firmu," říká majitel Daniel Novobilský.
Napadlo vás, když pandemie začala, že to bude takhle těžký rok?
Na počátku loňské jarní pandemie jsme byli rozhodně zoufalí. Nuceně zavřít restauraci bylo velmi nemilé a navíc nikdo z nás takovou situaci nikdy nezažil. Po pár týdnech se vyvíjela s blížícím se létem situace velmi optimisticky. Tudíž představit si, že by to mohlo být i horší, nikoho z nás nenapadlo ani ve zlém snu.
Uvažovali jste, že s podnikáním úplně skončíte?
Vzhledem k tomu, že Fontána již existuje od počátku roku 1992, nás myšlenka konce podnikání ani náznakem nenapadla. Za ta léta jsme z ní vybudovali rodinnou firmu, bez níž si to nikdo z nás neumí představit.
Kdy to bylo nejtěžší?
V součastné době. Lidé ani my zatím nevidíme východisko a návrat k době bývalé. Hosté si zřejmě šetří finance na horší časy, což velmi pociťujeme.
Čtěte také: Proslulá porubská Myslivna i v pandemii žije!
Jak náročné bylo změnit fungování podniku?
Nijak zásadní problém nenastal, samozřejmě kromě kritické ekonomické situace.
Kolik procent prodeje vám dělá okénko a kolik rozvoz?
Přechod k prodeji z okénka nebo rozvozu je samozřejmě drastický, především z pohledu propadu tržeb. Tímto způsobem se není restaurace schopná uživit. Nehledě k tomu, že tento způsob prodeje začal ve městě užívat každý, což chápeme. Restauratéři jsou v zoufalé situaci a bojují o přežití. Denní tržba se skládá z dvacet procent z prodeje u okýnka a zbytek připadá na rozvoz.
Rozvážíte sami, nebo využíváte rozvozce?
My jako restaurace provozujeme rozvoz jídel včetně denního menu již od roku 2004, tudíž není nutné využívat služeb firem zabývajících se pouze rozvozem. Navíc o jisté z nich valné mínění nemáme, z doby kdy jsme spolupracovali. Rozhodně se nehodláme dělit s někým, kdo se na výrobě a prodeji nepodílí.
Řešíte nějak ekologii obalů nebo postě berete, co je nejlevnější?
Ekologii přirozeně řešíme, a to průběžně na základě nově vydaných zákonů a to možná i dříve, než vejdou v platnost. Neboť už teď jsme v této otázce z devadesáti procent připraveni na výměnu všeho zatěžujícího ekologii. Včetně třídění odpadů ve spolupráci s OZO Ostrava.
Jak komunikujete se zákazníky, museli jste se naučit nové způsoby komunikace?
V komunikaci jsme žádné zásadní změny dělat nemuseli, protože jsme již před pandemií řešili objednávky několika způsoby a to buď telefonicky, nebo formou online objednávky, přes aplikaci přizpůsobenou našim zákazníkům. Snažíme se zviditelnit na sociálních sítích.
Co vám v tomto ohledu funguje?
I přes veškeré moderní komunikační možnosti stále preferujeme osobní kontakt se zákazníkem.
Pomohli vám vaši štamgasti? Jak?
Nutno přiznat, že část štamgastů nám zůstala věrná a jsme rádi, že se s nimi máme možnost u okénka pozdravit, popřát si zdraví, pevné nervy a brzké otevření.
Všichni si jistě přejeme, aby pandemie už skončila, přesto - dala vám kromě ztrát a nervů i něco pozitivního?
Bohužel musíme přiznat, že tato doba nám pozitivního nepřinesla nic, jen samé starosti, ale v rámci rodiny pevné semknutí v boji za udržení firmy.
Co vás ještě drží nad vodou?
Jednoduše vidina jara a následně léta, kdybychom mohli provozovnu otevřít. Doufáme, že se to bude podobat loňské situaci, kdy bylo léto světlým místem roku.
Pomohl vám stát a jak rychle jste se pomoci dočkali?
Jistou pomoc od státu jsme již získali. Bez této pomoci bychom se samozřejmě neobešli. Ovšem získat dotaci je poměrně složitý proces, ale přesto díky za každou pomoc. V neposlední řadě musím zmínit Obvodní úřad Ostrava-Jih, bez jehož vstřícného přístupu by naše problémy byly mnohem horší.