Gastro v krizi. Snad už to brzo skončí, říká Ivo Ptáčník z Laura coffee
Jak restaurace, bary, kavárny či bistra zvládají boj o přežití v době pandemie?
Magazín PATRIOT podporuje podniky v Moravskoslezském kraji v boji o přežití v době omezení fungování, věříme, že se o nich dozví více zákazníků a že zkušenosti těch úspěšnějších mohou ty ostatní inspirovat.
Ivo Ptáčník, majitel kaváren a pražírny Laura coffee říká, že v těžkých dobách neskutečně pomáhají štamgasti a přátelé značky.
Napadlo vás, když pandemie začala, že to bude takhle těžký rok?
Rozhodně nás nenapadlo, že přísná opatření se budou velmi střídat a hlavně trvat tak dlouho.
Uvažovali jste, že s podnikáním úplně skončíte?
Upřímně, ani ne. Ale samozřejmě jsme zažívali, a to stále trvá, velmi perné chvilky. Podnikatelská odpovědnost je opravdu obrovská a rozhodně tomu nepomáhá tahle obrovská míra nejistoty, kdy přijde jaké opatření, případně rozvolnění, či jak bude zprocesována případná státní podpora.
Kdy to bylo nejtěžší?
Když není světlo na konci tunelu. Člověk si zvykne na všechno a my se všichni rychle přizpůsobili a omezili, ale když pak není na výplaty nebo na suroviny, nevíte jak z toho vem. Nejtěžší okamžiky emočně byly asi před Vánoci, když přišlo rozvolnění, my se předzásobili, všechny zavřené provozy grandiozně připravili na otevření a rozjeli, protože to taky není ze dne na den, a po pár dnech zase konec. To nám bylo velmi těžko a moc jsme vývoji situace nerozuměli.
Jak náročné bylo změnit fungování podniku?
V tomhle neskutečně pomohli zaměstnanci, kteří spojili síly a relativně rychle jsme se dokázali přizpůsobit. Ze začátku to byl punk.
Kolik procent prodeje vám dělá okénko a kolik rozvoz?
Osmdesát ku dvaceti, bavíme li se o čerstvých výrobcích a kávě s sebou. My jako pražírna samozřejmě máme ještě eshop.
Rozvážíte sami, nebo využíváte rozvozce?
Dvakrát týdně rozvážíme sami, jinak využíváme rozvozce a dopravce pro zásilky z eshopu.
Jak jste s nimi spokojeni?
Relativně ano, občas zafunguje lidský faktor.
Je cena za rozvoz adekvátní?
Je vysoká, ale asi adekvátní.
Řešíte nějak ekologii obalů nebo postě berete, co je nejlevnější?
Ekologie je naše filosofie od začátku podnikání a v tom duchu pokračujeme i teď. Samozřejmě zde hraje roli ekonomika podnikání. Ne vždy je vše možné zařídit na sto procent ekologicky.
Jak komunikujete se zákazníky, museli jste se naučit nové způsoby komunikace?
Komunikace se přesunula do online sféry. Vzkřísili jsme naše sociální sítě.
Co vám v tomto ohledu funguje?
Upřímnost. A facebook...
Pomohli vám vaši štamgasti? Jak?
Neskutečně... Jednoduše tím, že si začali kupovat zrna domů a když mají cestu kolem, tak si dají i kafe z okénka.
Všichni si jistě přejeme, aby pandemie už skončila, přesto - dala vám kromě ztrát a nervů i něco pozitivního?
Těžko hledat, snad jen vědomí, že člověk se opravdu přizpůsobí všemu. A jsme pyšní na náš tým! Lidé z Laury jsou fakt boží!
Co vás ještě drží nad vodou?
Vědomí, že v tom nejsme sami a že už to snad brzo skončí. To si velmi přejeme.
Pomohl vám stát a jak rychle jste se pomoci dočkali?
Pokud pomineme debatu o systému a věcné podstatě nastavení podpory, tak jsme dosáhli na vypsané programy relativně rychle. I tak je situace s cash flow velmi náročná. Obecně se vlastně nedá moc hovořit o flow...