Jaromíra Mílová. Dětská hvězdička už jako dospělá nezářila
Magazín PATRIOT připravil seriál, který přiblíží proslulé i ty méně známé filmy a seriály, které se natáčely v Ostravě a v Moravskoslezském kraji, a také osobnosti spjaté s regionem.
Herečka Jaromíra Mílová (1961) patřila ve své době za úspěšnou vycházející hvězdu. Krátce za sebou hrála ve třech pozoruhodných filmech.
Nejprve to byli Menzlovi Báječní muži s klikou (1978), pak fenomenální Housata (1979) natáčená v Krnově a pak v hořké komedii Milana Muchny Hon na kočku (1979).
Mílová vystudovala Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a získávala praxi v místním Státním divadle a v Divadle Petra Bezruče. Pro herectví se prý rozhodla pod vlivem rodiny (maminka vedla dramatický obor na Lidové škole umění Žerotín v Olomouci) a také podle vlastních zájmů. Žertovně to komentovala v jednom z rozhovorů s redaktorem časopisu Kino: „To proto, že neumím nic jiného, než hrát.“
Za vedlejší roli ve filmu Báječní muži s klikou získala v roce 1981 vítězné ocenění na 1. mezinárodní festival komediálních filmů Vevey ve Švýcarsku.
Svým neokoukaným mladistvým vzhledem zaujala Jaromíra Mílová coby ideální představitelka adolescentních dívek. V tomto směru byla typická její internátnice a učnice Šárka ze Smyczkových Housat. Ještě lépe pak ale vynikla její hlavní role dívky, která se chce zbavit panenství v Muchnově neromantické komedii.
Snímek byl na svou dobu velice otevřený v tom, s jakou nenuceností popisoval starosti českých teenagerů. První sexuální zkušenosti teenagerů se v českém filmu konce sedmdesátých a začátku osmdesátých let staly tématem, které bylo možné reflektovat v rámci „filmů o mládeži a pro mládež“.
"Jedním ze snímků, které si zaslouží neupadnout v zapomnění, je komedie režiséra Milana Muchny z roku 1979,“ uvádí dobový zpravodaj Filmový přehled.
Hrdinkou příběhu je naivní, maloměstská studentka Bláža, která se rozhodne přijít o panenství. Když se jí to doma nevede, odjede do Prahy za náhodným známým – sympatickým tenistou Pavlem. Podobně jako hrdinka Formanových Lásek jedné plavovlásky (1965) ovšem i Bláža přichází o své iluze ve střetu s realitou.
Vedle Muchny a Karla Štorkána se na scénáři oddechového snímku podílel i Miloš Macourek. Také on má tak podíl na tom, že Hon na kočku přesahuje hranice pouhé zábavy a vypovídá něco o době, která naivní středoškolačku zbavila romantického snění.
A na závěr Filmový přehled poznamenává, že bez Mílové by tento snímek ztratil na působivosti, protože: „Typově výbornou představitelku hlavní hrdinky našel Milan Muchna v Jaromíře Mílové.“
Jakmile ale dívka dozrála, ztratil o ni filmový svět částečně zájem a už na ní zbyly jen vedlejší role. Objevila se sice v lákavých titulech jako Nahota na prodej (1993), Kráska v nesnázích (2006) nebo Bolero (2004), na úroveň snímků z konce 70. let ale už nedosáhla. Výjimkou byla postava hraběnky v oceňovaném dramatu Zapomenuté světlo (1996)
O to větší úspěch ale Jaromír Mílová slaví na televizní obrazovce anebo na divadle. Hrála například v populární seriálu Přátelé zeleného údolí (1980), z novější doby můžeme jmenovat například Specialisty, Semestr, Reportérka, Vraždy v kruhu a další.
Autor je filmový kritik a publicista