Byznys
06/06/2024 Jaroslav Baďura

Martin Bednarz: Naší hvězdou je letos první elektrická jednotka RegioPanter osazená bateriemi

Martin Bednarz. Foto: se souhlasem Škoda Group

"Lidé si u nás vyrábí tramvaje a vlaky, se kterými pak často mohou sami denně dojíždět do práce," říká v rozhovoru pro Magazín PATRIOT předseda představenstva společností Škoda Vagonka a Škoda Ekova Martin Bednarz.

Pane řediteli, ve dnech 11. až 13. června se v Ostravě koná prestižní mezinárodní železniční veletrh a konference Rail Bussines Days. Jak se na něm představí vaše skupina?

Jsme rádi, že máme možnost ukázat naši práci přímo v Ostravě, takříkajíc na domácí půdě. Naší hlavní hvězdou je pro letošní rok první elektrická jednotka RegioPanter osazená bateriemi. V rámci našeho portfolia se jedná o naprostou novinku a věříme, že si najde široké uplatnění nejen u nás, ale i v zahraničí a přinese do Ostravy další zakázky. Věříme, že se jedná o ideální ekologickou variantu, která pomůže zvýšit kvalitu dopravy na neelektrifikovaných tratích. Velký prostor v programu veletrhu dostane také naše digitální divize, která bude prezentovat systém automatického vedení vlaků (ATO – Automatic Train Operation). Ten dokáže díky zefektivnění jízdního modelu ušetřit až 15 procent elektrické energie a jeho nejnovější verze je nasazena na našich nových vlacích v Lotyšsku.

V jakém stavu je projekt elektrických jednotek RegioPanter osazených bateriemi? Jak se podílí Ostrava?

Mám radost, že mohu říct, že projekt běží podle plánu a nasazení nových vlaků proběhne s novým jízdním řádem, tedy koncem tohoto roku. U nás v Ostravě svařujeme všechny hliníkové karosérie pro škodovácké vlaky, tedy i pro tento. Naši zaměstnanci se tak výrazně podílí na vlacích, kterými pak budou sami jezdit. Nové RegioPantery osazené bateriemi budou totiž nasazeny právě v Moravskoslezském kraji.

Můžete říci, jak se nyní rozvíjí vaše skupina? Jakým způsobem se mění areály, ve kterých působíte?

Od roku 2020 jsme investovali do rozvoje našich areálů Vagonky a Ekovy více než 1,5 miliardy korun. Postavili jsme mimo jiné i největší portálové obráběcí centrum v Evropě, novou lakovnu, která týdně nalakuje plochu fotbalového hřiště, a zvýšili celkově kapacitu výroby na 150 vozů ročně. Mimo Škody Vagonky a Škody Ekovy v Ostravě sídlí také Škoda Digital, která se zabývá digitálními technologiemi a vyvíjí řadu zajímavých inovací. Pracují na autonomních bezpečnostních prvcích pro tramvaje, chytrých systémech řízení vlaků nebo autonomním depu.

Foto: se souhlasem Škoda Group

Poslední roky se nesly ve znamení zpráv o velmi zajímavých a prestižních zakázkách jak pro Škodu Vagonku tak i pro Škodu Ekovu. Připomeňte ty nejzásadnější a uveďte, prosím, jaká je aktuální situace ohledně zakázek a nejbližší budoucnost? Jsou v jednání nějaké zajímavé příležitosti?

Nejzásadnější krok se udál v roce 2021, kdy jsme úspěšně dokončili začlenění Ekovy do naší skupiny a otevřeli jsme tak možnost výroby nových tramvají v Ostravě. Od té doby vyjely z areálu Ekovy desítky tramvají, které jsme doručili do Ostravy, Plzně nebo Bratislavy. Do toho nám zde běží řada projektů modernizací tramvají třeba pro Liberec a nyní se rozbíhá veliká zakázka pro švédský Göteborg. Provoz Ekovy se nám, po stránce zakázek, podařilo velmi rychle naplnit. V sektoru vlakové dopravy pracujeme na zakázkách na širokorozchodné vlaky pro Lotyšsko a Estonsko a chystáme se na zahájení výroby vlaků pro soukromého dopravce RegioJet. Kromě toho v konsorciu se Siemens Mobility vznikají v Ostravě nová vozidla ComfortJet pro České dráhy, která budou nasazena na mezinárodní tratě a budou jezdit rychlostí až 230 km/h. Věřím, že díky tendrům v Česku i zahraničí, kterých se v současnosti účastníme, přineseme do Ostravy další zajímavé zakázky, třeba i na vlaky s bateriemi.

Řada zaměstnavatelů se potýká s nedostatkem pracovníků – jak je to u vás? Máte pro zaměstnance nějaké benefity a jak se vám daří je získávat a udržet? Kolik lidí dnes zaměstnáváte?

Na pracovním trhu je dlouhodobě problém zajistit dostatečný počet kvalifikovaných pracovníků. My jsme v Ostravě expandovali od roku 2020 ze 734 zaměstnanců na současných téměř 1700. Zajištění dostatečného množství pracovníků pro naše projekty byla to pro nás veliká výzva, kterou se nám podařilo zvládnout. Při náboru nových zaměstnanců jsou pro nás důležité i spolupráce se školami, kdy se nám daří vzdělávat mladé lidí a ukázat jim, že práce u nás dává smysl. Za velkou výhodu a vlastně i benefit považuji to, že jsme česká společnost s českým vlastníkem. Nejsme jen montovna zahraniční společnosti, u nás vznikají projekty od první myšlenky, přes všechny výpočty, inženýring, design až po samotnou stavbu vozidla. V Ostravě máme pestrou škálu zaměstnanců od techniků, vývojářů, projektantů, přes elektromechaniky až po svářeče či lakýrníky. A každý z nich dává projektům vysokou přidanou hodnotou.

Foto: se souhlasem Škoda Group

Jste tady důležitým zaměstnavatelem – proč je region, v němž působíte, důležitý pro vás a čím jste důležití naopak vy pro kraj, v němž podnikáte?

V Ostravě působíme již od roku 2001 a od té doby se nám podařilo nejen etablovat se jako důležitá součást Škody Group, ale také stát se centrem vývoje a výroby nových vozidel pro hromadnou dopravu v celém regionu. Nejsme pouze montovna, ale v Ostravě vlaky také sami vyvíjíme – naši kolegové v ostravském vývoji, kterých tu máme přes 100, se podílejí na všech vlakových projektech skupiny. Lidé si u nás vyrábí tramvaje a vlaky, se kterými pak často mohou sami denně dojíždět do práce. Vnímáme, že výroba drážních vozidel má na Ostravsku velkou tradici, a proto se zde můžeme cítit jako doma. Díky klastru, který zde máme, zaměstnáváme velké množství lidí napřímo a v rámci subdodavatelského řetězce pro nás tady pracují další lidé v lokálních společnostech. Jsme tady doma a v rámci naší strategie Pomáháme, kde působíme, zde podporujeme řadu subjektů a akcí. Za nejzásadnější osobně považuji partnerství s Baníkem Ostrava, podporu Dolních Vítkovic, festivalu Janáčkův Máj, a podporu neziskové organizaci Ovahelp, jenž poskytuje odbornou pomoc onkologickým pacientům.

Sdílejte článek