Kultura
26/04/2024 Petr Broulík

Ostrava a Berlín. Německý ajťák srovnává světy rozdělené železnou oponou

Foto: Petr Broulík

Unikátní komplex výstavních a kulturních zařízení v Dolních Vítkovicích získal další moderní a výstavní prostor pro pozoruhodné akce. Tím prostorem je Futureum, kulturní a kreativní centrum v Dolních Vítkovicích, které se nachází prakticky naproti Národního zemědělského muzea Ostrava – muzea potravin a zemědělských strojů.

Futureum vystupující bílou fasádou z červené houště průmyslových staveb vzniklo v roce 2022 přeměnou výklopníku vagónů a mlýnice černého uhlí dřívějšího průmyslového areálu. Takže se v něm vlastně setkává minulost s budoucností.

Kromě prohlídky podzemí i výšek dřívějšího provozu nabízí místo pro setkávání a tvorbu, živé laboratoře pro testování inovací a experimentování Futureum nabízí také velkou galerii, ve které ve středu 24. dubna večer začala pozoruhodná výstava fotografií německého fotografa Hansgerta Lamberse nazvaná BERLIN/OSTRAVA.

Zaváděl americký počítač IBM do socialistického podniku

Hansgert Lambers nikdy nebyl profesionálním fotografem, přesto se fotografování věnuje celý život. Rodák z Hannoveru, tedy vždy západní Němec, má rád Ostravu. Dostal se do ní v 70. letech minulého století pracovně jako IT specialista, když v socialistickém státním hutním podniku zaváděl počítače americké IBM.

Syrové prostředí Ostravy se mu tehdy vrylo pod kůži. V pracovní době učil ovládat počítače, ale ve volných chvílích v ulicích a zákoutích Ostravy fotografoval. Vznikl tak unikátní soubor dobových fotografií, ve kterém autor srovnává Berlín a Ostravu, dva různé světy. V centru Lambersova zájmu však zůstali lidé, převážně v městském prostředí.

Fotky Lamberse byly dlouho neznámé

Vernisáž výstavy, která zůstane ve Futureu až do začátku září, zhlédla řada lidí. A tak si také vyslechli, jak Hansgerta Lamberse kdysi potkal kurátor výstavy Dalibor Bednář. Ten spolu s druhým kurátorem výstavy Petrem Hrubešem neváhal přirovnat černobílé fotografie německého fotografa k jednomu z nejvýraznějších ostravských fotografů, Viktoru Kolářovi.

„Práce Hansgerta Lamberse, přestože fotografuje téměř po celý svůj život, byla dlouho téměř neznámá. Své první fotografie udělal už ve čtrnácti letech, od svých devatenácti používá Leicu. Při fotografii hledá svou vlastní cestu, v centru jeho zájmu jsou především lidé, zachycení převážně v městském prostředí,“ řekl fotograf Dalibor Bednář.

V obou městech nachází překvapivé paralely

Hansgert Lambers, jenž před několika dny oslavil 87. narozeniny a na zahájení výstavy nemohl kvůli zdravotním komplikacím přijet, přijel poprvé do černé Ostravy v roce 1972. „Instaloval jsem americký počítač do podniku NHKG, tedy dnešní Liberty. Od té doby opakovaně navštěvuji to severomoravské město a přátele, které jsem tam našel,“ vzkazuje fotograf návštěvníkům výstavy.

Lambers samozřejmě fotografuje ve své rodné západní Evropě, zejména v západním Berlíně, a tak mimoděk nabízí srovnání obou světů. Ačkoliv byl život v době železné opony v Berlíně i Ostravě zcela rozdílný, Lambers ve svých fotografiích překvapivě nachází vzájemné paralely. V galerii Futureum však mohou návštěvníci vidět snímky nejen z Berlína a Ostravy, ale i jiných měst západní Evropy.

Sdílejte článek