Nejnovější zprávy: Průlomová novinka. Záchranáři mohou poskytnout transfuzi už ve vrtulníku Česká stopa v Londýně. Na opravu Big Benu bylo použito lešení z Karviné

Cestování

Parním vlakem po nejklikatější dráze v zemi. Na trase do Osoblahy možná potkáte i loupežníka

Prázdniny odstartovaly, čas pro rodinné výlety začíná. Pravidelně vám budeme představovat místa, která stojí za to navštívit, a kde si s vašimi dětmi užijete spoustu zábavy. Jako první vás vezmeme na Osoblažskou úzkokolejku.

Foto: se souhlasem Osoblažské úzkokolejky

Unikátní úzkorozchodná dráha s rozchodem 760 mm se rozléhá v západní části Moravskoslezského kraje – konkrétně v Osoblažském výběžku, který spadá do okresu Bruntál. Na normálněrozchodnou síť je trať napojená ve stanici Třemešná ve Slezsku, která leží 17 kilometrů od Krnova. Jedná se o nejstarší úzkokolejku na území historického Českého Slezska.

První pravidelný vlak vyjel na úzkokolejku 14. prosince roku 1898 ve 3:50 ráno. Po roce 1945 se sice několikrát hovořilo o zrušení trati pro nerentabilnost, o více než čtyřicet let později ale proběhla generální oprava celé trati, která dostala nový svršek s mohutnými kolejnicemi, díky čemuž vydržela až do dnešních dnů.

Trať začíná klesáním až 26 promile a vede z Třemešné ve Slezsku, přes Liptáň, Dívčí Hrad, Horní Povelice, Amalín, Slezské Rudoltice, Koberno a Bohušov až do Osoblahy, která leží přímo u česko-polské hranice.

Osoblažská úzkokolejka je součástí Technotrasy. Nabízí jízdu jedinečným parním vlakem po nejklikatější úzkorozchodné dráze v zemi, která míjí třeba romantický lesnatý úsek říčky Osoblahy, potok Lužná nebo zříceninu hradu Fulštejn. Návštěva úzkokolejky navíc skrývá spoustu lákadel: setkáte se s nefalšovaným průvodčím i přednostou stanice. A možná i s legendárním loupežníkem Hotzenplotzem, který dostal jméno podle německého názvu Osoblahy. Vzorné pasažéry tady navíc nechají přiložit pod kotel nebo si jen tak zahoukat na píšťalu.

Parní vlaky Slezských zemských drah vyjíždí během prázdnin o víkendech a svátcích v 10:45 z Třemešné směrem na Osoblahu, kam přijíždí ve 12:03. V Osoblaze se můžete přímo na nádraží občerstvit v Pivním vagóně, který nabízí nejen výborné čepované pivo, ale také spoustu pochutin. Na zpáteční trasu vlak vyráží v 15:10.

Zpáteční jízdenka pro dospělé stojí 240 korun, zvýhodněný lístek vyjde na polovinu a rodinný je za 560 korun. Dalších šedesát korun zaplatíte, pokud chcete místenku, ve vlacích navíc můžete přepravovat taky zavazadla, jízdní kola a psy. Na trati jezdí i osobní vlaky Českých drah, ty však trasu urazí rychleji a platí na nich odlišný tarif.

Zajímavostí je, že vzdálenost Třemešná – Osoblaha měří vzdušnou čarou 13 kilometrů, ovšem vlakem urazíte vzdálenost o sedm kilometrů delší, jelikož se dráha klikatí i v relativně rovných úsecích.

Nedaleko za Třemešnou, za vrcholem prvního stoupání, začne vlak nápadně zpomalovat. Dojede totiž do míst, kde je dovolená rychlost pouze 20 km/h. Nachází se zde nejprudší oblouk na českých veřejných železnicích o poloměru pouhých 75 metru. Po průjezdu tímto místem, který je doprovázený pištěním kol, vlak ale opět zrychlí na svých obvyklých 30 a následně až na 40 km/h.

Trať je už nyní velkým lákadlem, v budoucnu by se však mohla ještě rozšířit. Existují totiž plány na její prodloužení z Osoblahy za hranice do polské stanice Racławice Śląskie. K tomu je třeba postavit zhruba tři kilometry dlouhou spojku z Osoblahy k polské obci Sciborzyce Małe, čímž by se úzkokolejka prodloužila o dalších devět kilometrů a stala by se jednou ze dvou mezinárodních tratí o rozchodu 760 mm