Cestování
19/11/2023 Admin PATRIOT

Tip na výlet. Vydejte se z Pinduly na Radhošť

Ilustrační foto: Petr Broulík

Zhruba v polovině hlavní silnice mezi Frenštátem a Rožnovem se nachází sedlo Pindula. Najdeme zde autobusovou zastávku a také dostatečně velké parkoviště.

Je to populární výchozí bod třeba k rozhledně Velký Javorník, ale my se dnes vydáme opačným směrem. Naším cílem bude vrchol Radhošť, na němž dle pověstí sídlí od pradávna slovanský bůh Radegast.

Než vyrazíme, ještě malá zmínka o možnosti občerstvení ve Zbojnické kolibě, která se nachází naproti parkovišti. Možná přijde vhod již před startem, ale mnohem pravděpodobněji po dokončení dnešní túry. Nemine nás 14,5 kilometru s převýšením necelých 700 metrů.

A jak je již většinou zvykem, valnou část převýšení začneme zdolávat hned na začátku. Vydáme se po modré značce, a čeká nás poměrně prudké stoupání na horu Kaní, kam dorazíme cca po 600 metrech. Poté následuje stejně dlouhý odpočinkový úsek.

V cestě vzhůru budeme pokračovat i nadále, čeká nás kilometrový výšlap k rozcestí pod Černou horou. Zde si můžeme odpočinout u studánky. Nacházíme se lehce za polovinou cesty k Radhošti.

Velká Polana, to je další vrchol, který nás čeká na dnešní trase. Hned za ním potkáme borůvkovou mýtinu. Po 500 metrech mírnějšího úseku dorazíme pod sjezdovku, na jejímž vrcholu můžeme zahlédnout televizní vysílač, který nám signalizuje hlavní cíl výletu.

Poslední větší zadýchání a ocitneme se u kaple sv. Cyrila a Metoděje, za níž se nachází také jejich sousoší. Kaple je přístupná, tedy si ji můžeme prohlédnout také zevnitř.

Asi 200 metrů za kostelíkem najdeme horský hotel Radegast, na jehož terase se můžeme nejen občerstvit, ale také obdivovat krásné výhledy. Děti jistě zaujme bosý chodníček. Nacházíme se asi 3,5 kilometru od areálu Pusteven a 2 kilometry od sochy Radegasta. Ten, kdo by si chtěl dnešní trasu rozšířit o další pozoruhodné body zájmu, má příležitost.

My se však vydáme směrem na Pustevny asi jen 500 metrů a pak odbočíme vlevo na zelenou značku směrem Ráztoka. Čeká nás asi 3 kilometrový sešup až těsně ke křížení s cyklostezkou nebo chcete-li také koloběžkostezkou. Zde odbočíme vlevo na neznačenou stezku a vydáme se směrem zpátky k sedlu Pindula.

Zhruba po 400 metrech se dostaneme k cyklostezce Radegastův okruh 4 a odbočíme vlevo. Ta nás doprovodí podél úpatí hory Radhošť k cíli dnešního výletu. Zbývá nám něco málo přes 5 kilometrů pohodové procházky. Hned v první ostré zatáčce, pokud nám bude vodní situace nakloněna, můžeme obdivovat kaskády na Radhošťském potoce.

Pak tedy ještě zhruba hodina chůze a máme dnešní túru úspěšně za sebou. Za naši snahu nám bude jistě místní bůh slunce, hojnosti a úrody, příznivě nakloněn.

Informace o trase

Délka trasy: 14,5 km
Odhadovaný čas: 4 hodiny
Obtížnost: 4/5 (1 – nejlehčí, 5 – nejtěžší)
Nastoupáme: 676 m
Dojezd z Ostravy: autem 45 minut, veřejnou dopravou 80 minut

Vrcholy:

Radhošť (1 129 m n. m.)

Velká Polana (981 m n. m.)