Komentáře
03/02/2024 Kamila Marková

HR trendy Kamily Markové. Lidi do firmy nehledejte, ale přitahujte

Grafika: Magazín PATRIOT

Jak už nadpis napovídá, mohlo by to být tentokrát o employer brandingu. Ale nebude.

Tedy, původně mělo být. Ale když jsem se v poslední době párkrát nahodile nad tímto tématem zamyslela, rozhodla jsem se pojetí trošku změnit.

Například, na co lákáte potenciální zaměstnance do své firmy? Jsou to finance a benefity? Nebo to berete více softově a nabízíte flexibilitu, rozmanitou pracovní náplň či veselý kolektiv? A jak moc pracujete s externím vnímáním vaší firemní kultury?

Employer branding je jedním z hlavních HR trendů. Firmy pracují na specifikaci firemní kultury, řeší strategie komunikace vůči veřejnosti a data prezentují na všech frontách.

S blížícím se koncem roku hodně rekapitulujeme, vyhodnocujeme a plánujeme. Není to jen o nastavených cílech, ale hlavně o smyslu toho, co děláme.

Proč pracuji s těmi, se kterými pracuji? S kým novým chci spolupracovat a proč by měl chtít někdo nový spolupracovat se mnou?

To jsou otázky, které si můžeme položit jak v roli zaměstnavatele, tak v roli uchazeče nebo zaměstnance. Jelikož jsem teď ve fázi, kdy budu k sobě hledat parťáka, snažím se dívat na tuto příležitost očima každého zvlášť.

Své práci věnujeme to nejcennější, co máme – náš čas. A ten bychom měli investovat uvážlivě. Jako zaměstnavatel i zaměstnanec chci spolupracovat s někým, kdo bude na stejné vlně a na koho se mohu spolehnout.

Že to zní vágně? Asi ano. A napsat to takto do inzerátu by byla obrovská chyba. Ale nabízená mzda, benefity a pracovní doba mi tuto profesní kompatibilitu nenahradí. A pokud ano, nemá to většinou dlouhého trvání.

Ani jako zaměstnavatel, ani jako kandidát nechci toho druhého hledat. Chci ho přitáhnout. Chci, aby po pohovoru se mnou věděl, že jsem ta správná osoba, se kterou to bude „to pravé“. Že si sedíme hodnotově, máme stejná očekávání a je mezi námi (anti-ezo-víly odpustí) ta správná energie. Chci po pohovoru psát poděkování za schůzku a chci, aby druhá strana věděla, že si mě přitáhla. Tak jako modrý magnet přitáhne červený. Že je to tak prostě správné.

Ať jste zaměstnavatel, nebo kandidát, připravte se. Stanovte si očekávání, pozitiva i rizikové části spolupráce, a to vše v kontextu s tím, koho chcete přitáhnout. Buďte upřímní, jednejte na rovinu a tak, jak je pro vás přirozené. Eliminujete to, že si přitáhnete někoho, komu sedí „maska“, kterou jste si nasadili.

Dejte na svůj instinkt a pokud máte i malou pochybnost, není to to pravé. Neslevujte jen proto, že hledáte a chcete mít vybráno. A pokud jste opravdu nerozhodní, požádejte o další schůzku, ono se to vystříbří.

Vzpomínáte, jak jste si na pohovoru nebyli jistí a kandidáta nebo novou práci přijali a nedopadlo to vůbec dobře? Co stálo za tím, že jste souhlasili? Bylo to proto, že jste jen hledali? Nechyběla tam právě ona přitažlivost?

Ať už jste v jakékoliv roli, nehledejte, ale přitahujte lidi, které budete mít kolem sebe.

Autorka je HR manažerka

Sdílejte článek