Komentáře
29/02/2024 Kamila Marková

HR trendy Kamily Markové. Mýty a povídačky o agenturách

Grafika: Magazín PATRIOT

Za devatero horami a devatero řekami bylo království krále Kazisvěta. Král Kazisvět ve svém království vedl personální agenturu, která široko daleko budila strach a děs.

Proto se lidé i v okolních královstvích báli pracovat, nebo hledat práci i přes jiné personální agentury.

Znáte tuhle pohádku?

Ona to bohužel v konečném případě ani taková pohádka není. Spíš příběh podle skutečné události. Minulé časy výrazně pokřivily vnímání personálních a pracovních agentur a napravit tuto reputaci je víc než těžké.

Pojďme se podívat na čtyři mýty, které o personálních agenturách kolují.

1. Agenturní zaměstnanec má nižší mzdu než kmenový.

Jedná se o nejčastější mýtus, se kterým se u našich kandidátů setkáváme. Ve skutečnosti je zákonnou povinností dodržovat tzv. srovnatelné podmínky. Tedy mzdové podmínky kmenového zaměstnance musí být totožné s podmínkami agenturního zaměstnance. Pokud po vás, jako po klientovi, agentura srovnatelné podmínky nepožaduje, je to varovný signál. Pozor na to.

2. Agenturní zaměstnanci často střídají firmy, vypadají jako fluktuanti.

Je tomu právě naopak. Zaměstnanci i firmy preferují stabilní spolupráci. Když se na to podíváme finančně, agentuře se více vyplatí, když je pracovník u jednoho klienta dlouhodobě. Přechod do jiné firmy doprovází vícenáklady. Na druhou stranu, pokud je spolupráce mezi zaměstnancem a firmou ukončena, agentura mívá další možnosti pracovního uplatnění a zaměstnanec nemá starosti s hledáním nové práce.

3. Svou odměnu si agentura strhává ze mzdy zaměstnance.

Ne, takto to opravdu nefunguje. Možná kdysi si pár „fištrónů“ myslelo, že si nechají od firmy zaplatit balík peněz a pracovníkům dají nějakou almužnu. Pravda je taková, že zaměstnanec musí dostat od agentury stejnou mzdu, jako zaměstnanec kmenový. Ani bonusy a příplatky si agentura nenechává. Odměnu totiž platí firma nad rámec toho všeho. Odměna může být fixní nebo variabilní. Záleží, na jakých podmínkách se agentura a klient dohodli. Zaměstnanec není tímto nijak ovlivněn.

4. Když se přihlásím přímo do firmy a ne přes agenturu, mám větší šanci na úspěch.

Z praxe máme ověřeno, že agentura dokáže mnohdy pomoci získat pracovní příležitost, kterou by se samotnému uchazeči obsadit nepodařilo. Agentury věnují více svých kapacit pohovorům než běžné personální oddělení. Je to z toho důvodu, že jeden kandidát může být představen u vícero klientů, a tím se snižuje procento zamítnutých uchazečů. Na pohovoru jsou často odhaleny dovednosti a schopnosti, které ze životopisu nevyčtete. Proto se stává, že dříve zamítnutý kandidát je na základě agenturního představení nakonec do výběrového řízení zařazen.

Vyvracení těchto mýtů je denním chlebem zástupců agentur.

Jsou to konzultanti, náboráři a koordinátoři, kteří tyto procesy a pravidla vysvětlují svým kandidátům a přiděleným zaměstnancům. To, že sražená daň není částka, kterou agentura zaměstnanci ukradla. Nebo, že Franta, se kterým se střídají na směně, má opravdu stejnou hodinovku, ale větší výplatu mu přinesly jeho přesčasy.

Také to jsou obchodní zástupci, kteří se setkávají s některými firmami, jejichž pohled na spolupráci s agenturou je stále nějak pokřiven. Agentury nejsou přejmenovanými pobočkami úřadu práce, ani „mafiáni“, jenž zaplatí svým pracovníkům minimum, jen aby si nacpali vlastní kapsy.

Ať už jste zaměstnanci nebo firmy hledající nové pracovníky, nebojte se s agenturami spolupracovat. Jen dbejte na transparentnost a vyberte si toho správného parťáka.

Autorka je HR manažerka

Sdílejte článek