Komentáře
14/05/2024 Tomáš Schwarz

Strategie Tomáše Schwarze: Kdyby teorie stačila, měl bych břišáky

Foto: Lucie Nožková

V marketingové praxi není nic horšího než teoretik. Jedna věc je umět odvykládat Kotlera, ale druhá vydělat peníze. A co víc, tyhle dvě věci spolu obvykle nesouvisí.

Tím samozřejmě nechci teorii shazovat – ta je nesmírně důležitá. Tak třeba já jsem samozvaný odborník na zdravou výživu a cvičení. Pracoval jsem pro několik firem v rámci fitness segmentu. Základní principy zdravého stravování a cvičení vám odvykládám i o půlnoci. Ale že bych měl břišáky, to se bohužel říct nedá…

A to je přesně ten moment, kdy se láme chleba. Jak při cvičení, tak v marketingu. Můžete znát teorii – ale umět ji disciplinovaně aplikovat a vydržet, to je úplně jiná záležitost. Vysvětlit princip kalorického deficitu totiž není zas tak složité. Jenže když pak po náročném dni přijdete z práce, otevřete ledničku a usmívá se na vás cheesecake z Ollies…Kolik lidí sáhne za něj a vezme si ten salát?

V případě cvičení a zdravého stravování okrádáte maximálně sami sebe. U marketingu jdete o úroveň dál. Ovlivňujete totiž klidně stovky a tisíce životů v rámci firem. V tuhle chvíli už teoretici dokážou hodně ublížit. Protože z pozice klienta se mnohdy jedná o díl seriálu Věřte nevěřte.

Sám patřím spíš k mladším stratégům. A musím říct, že sebereflexe mnohdy bolí. Někdy se může nabízet jednoduché povrchní řešení. Ale málokdy je správné. Kolikrát je potřeba být sám sobě ďáblovým advokátem a zpochybňovat se. Bez toho se stratég nemá šanci posunout.

Proto obdivuji mladé začínající markeťáky, kteří za sebou mají rok praxe, a nebojí se naskočit na freelance a radit, jak postavit marketingové oddělení a rozjet všechny aktivity. Já ambice naprosto obdivuji. Sám jsem velmi soutěživý. Ale pokud nejdou ruku v ruce se zodpovědností, je to problematické. Buďme rádi, že když chce být člověk doktor, leží před ním vstupní bariéry. Nemám totiž žádné pochybnosti o tom, že kdyby to bylo businessově zajímavé, takový marketér vás klidně zvládne odoperovat.


Foto: Lucie Nožková

Druhý extrém jsou spálení klienti, kteří by chtěli garanci. Za mě bohužel garance dlouhodobě nefungují. Je to vždy o určitém riziku. Na druhou stranu se snažíme být pro klienty tou nejlepší volbou. Mít zodpovědnost a dělbu podnikatelského rizika nastavenou transparentně.

A někdy se dokonce nebojíme jít do toho s klienty na 100 %. Jako příklad uvedu GIVILI.cz, kdy se z klienta stal agenturní investiční projekt, ve kterém jdeme do rizika společně – a daří se nám perfektně růst. Nebo nasesojka.cz, menší lokální projekt, který jsme neskutečně nakopli. V obou případech už nejsme jen externí strategičtí partneři. Jsme i spoluvlastníci.

Než si budete vybírat svého marketingového partnera, zkuste se sami sebe zeptat: Kdyby byl v jiném oboru, nechal bych si od něho odstranit slepák?

Sdílejte článek