Komentáře
11/03/2024 David Pravdík

Tržiště Davida Pravdíka. Trendy na sociálních sítích

Grafika: Magazín PATRIOT

Začátek roku s sebou přináší mnoho předpovědí a analýz čehokoliv. Výjimku neudělám ani v tomto komentáři a zaměřím se na sociální sítě, jako na jeden z hlavních komunikačních kanálů online marketingu.

Hegemonem asi nadále zůstane Meta se svým Facebookem a Instagramem. Uvidíme, jak si dále povedou Threads, které jsem podrobněji popisoval v minulém komentáři, a jak dopadne jejich souboj s X Corp.

O tom, že rozvoj virtuální reality je jeden z dalších velkých trendů, není pochyb.

Ale virtuální svět Metaverse od Mety je zatím hluboko za očekáváním Marka Zuckerberka a vykazuje miliardové provozní ztráty. Vypadá to, že jej postihne osud virtuální hry Second Life z roku 2003, která měla také uživatele přimět žít své životy v náhradním světě. Ale asi ani digitální generace Z není ochotna trávit čas v prostředí, které zatím nepřináší nic zajímavého. To ale neznamená, že nemá smysl tento trend sledovat a naskočit do něj v pravý čas. Jakkoliv to je těžké.

V závislosti na vašem byznysu se vyplatí pamatovat i na menší sociální sítě jako Pinterest, X nebo Snapchat.

Samostatnou kapitolou je TikTok. Přesto, že NÚKIB (Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost) vydal varování před jeho používáním vzhledem k odesílání řady údajů o uživatelích do komunistické Číny, jeho obliba stále roste a aktuálně jej využívá přes 2,2 milionů Čechů. Jeho úspěch stojí na videích. Krátkých, zábavných, dynamických a autentických.

Rychle se mění i B2B síť LinkedIn. Už delší dobu není jen o virtuálním networkingu a hledání práce. Dobře slouží ke sdílení odborného obsahu i získáváním nových zákazníků. Zmíněných 2,2 milionu jeho uživatelů v Česku také vyhledává autentičtější a lidštější obsah, který je inspiruje.

O využití AI v marketingu již bylo napsáno mnoho. Aktuálně je třeba ji vnímat jako dobrého pomocníka. ChatGPT zatím generuje strojové a frázovité texty s věcnými chybami a nenahradí dobře napsaný příspěvek člověkem. Vizuální služby zase pomohou při vytváření grafiky. Meta a X corp pracují s jazykovými modely, v chatech lze využívat generátor obrázků Midjurney a Snapchat umožňuje si popovídat s variantou CatGPT. A pozadu nezůstává ani LinkedIN a AI využívá jako automatizovaný filtr předvýběru odpovědí na pracovní inzeráty.

Využití sociálních sítí také souvisích s inluencer marketingem. Firmy si začínají místo „velkých celebrit“ vybírat mikro nebo dokonce nano influencery, kteří sice mají nižší dosah, ale více korespondují s jejich značkou a generují autentičtější obsah. Začínají se objevovat i virtuální influenceři, kteří se zatím prosadili spíše v zahraničí.

Dalším trendem je zavádění placených účtů. Například v Meta za necelých 15 dolarů měsíčně získáte status ověřeného účtu, lepší ochranu proti zneužití, přímý přístup k zákaznické podpoře i vyšší dosah příspěvků. Z principu služby bude zajímavější pro tvůrce obsahu než pro běžné uživatele, kteří jsou zvyklí využívat sociální sítě bezplatně. Respektive platí za ně svými údaji.

Na sociální sítě bude ze strany regulačních úřadů nadále vyvíjen tlak ohledně omezování reklamy a ochrany osobních údajů. Již nyní nelze na reklamních platformách Mety cílit na uživatele pod hranici 18 let.

I přes tato úskalí je prezentace firem na sociálních sítích za mě nezbytná. Zákaznicky nastupující generace Z je zvyklá hledat informace, produkty a služby přímo na těchto platformách. A firmy, které tuto skutečnost nebudou reflektovat, se připravují o jejich silnou kupní základnu.

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek